Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Pismo Samorządowe Wspólnota od lat porównuje gminy, miasta i powiaty w całej Polsce. Opublikowało kolejny ranking, w którym pod lupę wzięło wydatki na inwestycje. Jak słubicki samorząd wypada na tle innych – w powiecie, województwie i całym kraju?

urzad miejski_slubice


W ostatnim czasie wiele się mówi o potrzebnych inwestycjach – zwłaszcza obwodnicy. Do tego jak bumerang wraca temat basenu. Z drugiej strony nasze samorządy całkiem sporo wydają – np. powiat remontuje drogę z Nowych Biskupic do Rzepina, gmina inwestuje m.in. w placówki oświatowe i drogi.

W najnowszym rankingu zespół ekspertów „Wspólnoty” wziął pod uwagę wydatki inwestycyjne samorządów – a dokładniej całość wydatków majątkowych poniesionych w ciągu ostatnich trzech lat (w tym przypadku 2016–2018), który do porównania przeliczają per capita – czyli na statystycznego mieszkańca.

Kto liczył

Autorami rankingu są prof. Paweł Swianiewicz, kierownik Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Julita Łukomska, adiunkt na tej samej katedrze.

Oprócz porównania wydatków badacze zwracają również uwagę np. na to, że ostatnio mocno wzrosły ceny prac budowlanych i materiałów, więc rekord finansowy nie musi wyglądać aż tak dobrze, gdy spojrzeć na zakres możliwych do wykonania prac. Przypominają też o czających się w kolejnych latach zagrożeniach, na przykład kosztach obciążających budżety samorządowe w związku z reformami oświaty czy perspektywie obniżających się wpływów z tytułu udziałów w PIT.

chwilowki3

Województwa

Jak lubuskie wypada na tle innych? Na pierwszym miejscu znalazło się woj. podlaskie z wydatkami 216,16 zł, woj. lubuskie uplasowało się w połowie stawki, na 8 miejscu, z wydatkami na poziomie 131,20 zł per capita. W poprzednich rankingach - za lata 2014-2016 i 2015-2017 dwukrotnie nasze województwo zajęło 7 miejsce.

Powiaty

Jeśli chodzi o powiaty, w analizowanych latach najwięcej inwestował pow. leszczyński z woj. wielkopolskiego - 544,29 zł „na głowę”. Powiat słubicki jest na końcu stawki – zajmuje 312 miejsce (trzecie od końca), podobnie jak w rankingu za lata 2015-2017. Wydatki na inwestycje to 37,47 zł.

Miasta powiatowe

Liderem w zestawieniu inwestycji miast powiatowych są po raz pierwszy Polkowice z woj. dolnośląskiego, które wydały 1783,06 zł „na mieszkańca”. Słubice znalazły się na 127 miejscu z wydatkami na poziomie 565,09 zł. To spadek – w poprzednim rankingu były na 85 miejscu (jeszcze wcześniej na 75).

Jak wypadają inni?

W rankingu tzw. miast innych zostały sklasyfikowane także pozostałe miasta powiatu słubickiego. Najlepiej wypadł Rzepin, który ze wskaźnikiem 850,17 uplasował się na 172 miejscu w Polsce (wcześniej 432). Niedaleko za nim była Cybinka (193 miejsce i 790,43 zł), Ośno Lubuskie (199 miejsce i 785,08). Z kolei Górzyca została sklasyfikowana w kat. gmin wiejskich na 1223 miejscu (wydatki 417,00 per capita).

ZOBACZ RANKING (pdf)
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 Lechita 2019-09-21 13:44
No i mieszkania komunalne. Słubice okrągłe zero od wielu lat co jest skandalem, gdzie Kostrzyn, Sulęcin czy Rzepin działają z tematem w najlepsze.
#2 sabot 2019-09-21 15:24
Nic dziwnego, skoro Ciszewicz przez dwie kadencje likwidował zadłużenie Słubic, podnosząc podatki i opłaty do poziomu Warszawy. Oszczędzał na wszystkim, a zwłaszcza na wynagrodzeniach w sferze budżetowej (nauczyciele, urzędnicy, pracownicy socjalni, czy kultury), nie wydawał również na inwestycje w gminie. No bo jakie inwestycje są jego udziałem? Trudno je wymienić. Na co były przeznaczane nadwyżki środków budżetowych przez ostatnie kilku lat? Ciszewicz nie korzystał również z funduszy unijnych. Czego dobitnym przykładem są wydatki na remont placu Bohaterów i sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 2. Sam się chwalił, że wyłoży na to pieniądze gminy.
#3 Ciszewicz Tomasz 2019-09-21 20:37
Zwracam się do osób komentujących ten artykuł i innych. Mieszkania komunalne Samarzewskiego i Krótka łącznie 62 szt kwota zakupu i remontu ponad 5 mln wielkie inwestycje w remonty. Podatki przez ostatnie lata nie wzrosły wyżej niż wskaźnik inflacji porównanie do Warszawy do bzdura. Łącznie podatki dla gminy to około 14 mln reszta to pit i cit przy 100 mln budżecie.Oszczędności były w latach 2011 do 2013, potem następował ciągły wzrost wynagrodzeń proszę sobie sprawdzić w biuletynie informacji publicznej lub np. w przypadku szkół w ZNP. Inwestycje w gminie to ponad 100 mln, właśnie nadwyżki były przeznaczane na inwestcje. Na rok 2019 zostawiłem inwestycji na 22 mln proszę sprawdzić budżet. Fundusze europejskie i środki zewnętrzne tak samo np. kanalizacja i woda w mieście 68 mln. Wykaz inwestycji dostępny w BIP w Gminie, a także u radnych lub mediach wystarczy przeczytać. Gmina zwracała się o dotacje na wymienione inwestycje ale min. wskaźnik bezrobocia i dochód na mieszkańca nas dyskwalifikowały. Proszę sprawdziwć skąd np. Rzepin dostał pieniądze i do jakiej partii należy Burmistrz z całym szacunkiem do mojego kolegi. Prosze sprawdzić ranking Wspólnoty za lata poprzednie. Nie jestem Burmistrzem od roku i nie życzę sobie takich kłamstw i to w chwili gdy inne samorządy i administracja rządowa przychodzi do Gminy po pieniądze np. droga do Rzepina i wiele innych gdy inne samorządy są bankrutami. Jeżeli ktoś chce dalej kłamać możemy spotkać się w sądzie.
#4 gandalf 2019-09-22 00:10
Co do wynagrodzeń w Urzędzie Miejskim, to wg oficjalnych danych z BIP (oświadczenia majątkowe) oszczędności w latach 2011-2013 chyba nie dotyczyły Skarbnika i Sekretarza. Ma Pan rację Panie Burmistrzu-był ciągły wzrost wynagrodzeń. Np. w oświadczeniu Sekretarza jako roczny dochód w 2012 r. Zadeklarowano ok.120.924 zł a w 2017 r. 150.545 zł.
Jeszcze bardziej imponujący był wzrost wynagrodzenia (zakładając ze deklarowany w oświadczeniu dochód odpowiada wynagrodzeniu w UM)Skarbnika. 2012 r. To ok.102.959zl, 2013 - 130.518 zł, a 2017r. to ?tylko? 160.586 zł.
Imponujące. Szkoda tylko, że na taki wzrost nie mogli liczyć inni pracownicy, a zwłaszcza osoby wydające decyzje w imieniu Burmistrza. Dla mnie osobiście rażąca jest dysproporcja zarobków w Urzędzie Miejskim. Oczywiście większa odpowiedzialność powinna wiązać się z wyższym wynagrodzeniem, jednakże zarobki prawie 4-krotnie wyższe to chyba przesada.
Jako mieszkaniec tej Gminy chciałbym zawsze wymagać od wszystkich urzędników profesjonalizmu. Śmiem jednak wątpić, czy zarobki poniżej 3000 zł netto, przy dzisiejszym rynku pracy (rynek pracownika) pozwalają na ściągnięcie takowych
#5 Lechita 2019-09-22 16:14
Budynek przy Szamarzewskiego - pominąłem, przepraszam. Powstały tam w ramach przebudowy byłego akademika mieszkania komunalne i chronione (według Gazety Lubuskiej). Budynek przy Krótkiej, to jednak z tego co ja wiem mieszkania socjalne? To jednak inna kategoria mieszkań niż komunalne, no chyba, że jest inaczej, to proszę o sprostowanie.
#6 gandalf 2019-09-22 16:47
Kupując budynek przy Szamarzewskiego tak naprawdę Gmina zrobiła przysługę Uczelni, która z uwagi na brak studentów i stan techniczny chciała sie go pozbyć. Ten budynek wcześniej Uczelnia chyba otrzymała od Gminy. Pytanie po jakiej cenie nabyła (kupno, czy darowizna) i po jakiej zbyła (jaka kwota z tych 5 mln o których pisał Pan Burmistrz)
#7 yon 2019-09-24 09:09
Odnosze wrazenie, ze jaka by nie byla wladza, to jeszcze jakotako funkcjonuje w pierwszej kadencji, ale na tym powinno sie obowiazkowo konczyc - druga i nastepne tury degeneruja wladze na tyle silnie , ze korzysci z wykorzystania jej doswiadczenia i sprawnosci dzialania staja sie mniejsze niz szkody , ktorych ze wzgledu na rosnaca w sposob wykladniczy arogancje , stajemy sie udzialowcami.

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.