Nie zawsze składanie reklamacji jest proste. Czasem egzekwowanie swoich praw od rodzimego przedsiębiorcy kosztuje nas sporo nerwów. W przypadku zakupów transgranicznych istnieje dodatkowo bariera językowa oraz słabe rozeznanie w prawach przysługujących konsumentom u naszego zachodniego sąsiada.
- Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, możemy zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem wymiany lub naprawy. Dopiero w drugiej kolejności możemy odstąpić od umowy i domagać się zwrotu zapłaconej ceny lub obniżenia ceny. Podobnie jak w Polsce, niemiecki sprzedawca ponosi odpowiedzialność za każdy sprzedany towar w ciągu dwóch lat od daty jego wydania - tłumaczy dyrektorka Polsko-Niemieckiego Centrum Informacji Konsumenckiej, Katarzyna Trietz.
Należy jednak pamiętać, że sprzedawca w sklepie tradycyjnym nie musi przyjąć od nas na przykład kupionych dla dziecka spodni, które okazały się za małe, lub prezentu, który nie trafił w gust osoby obdarowanej. Oczywiście niektóre sklepy oferują możliwość zwrotu towaru, ale należy pamiętać, że jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy.
Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy daną rzecz będziemy mogli zwrócić, zapytajmy o to przy zakupie! Zachowajmy też rachunek, gdyż w przypadku sporu jest on dowodem, że towar zakupiony został w danym sklepie.
Natomiast towary zakupione w sieci będzie można co do zasady zwrócić bez podania przyczyny. W przypadku zakupu w niemieckim sklepie internetowym mamy aż 14 dni na podjęcie decyzji, czy chcemy odesłać nabytą zabawkę, czy też sprzęt elektroniczny. Sprzedawca internetowy musi zwrócić nam również koszty przesyłki zwrotnej.
- Pamiętajmy jednak o tym, żeby nie używać rzeczy, które zamierzamy odesłać. Oczywiście mamy prawo wyjąć z opakowania i sprawdzić zakupiony sprzęt, ale tylko w takim zakresie, w jakim byłoby to możliwe w sklepie tradycyjnym – radzi Katarzyna Trietz.
W razie sporu z przedsiębiorcą zza Odry konsumenci z Polski i z Niemiec mogą korzystać z bezpłatnej pomocy Polsko-Niemieckiego Centrum Informacji Konsumenckiej w ośrodkach:
Polsko-Niemieckie Centrum Informacji Konsumenckiej
- Karl-Marx-Str. 7, Frankfurt nad Odrą
- tel. 0049 335 500 80 650
- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (obsługa także w języku polskim)
- ul. Chrobrego 33
- tel. (95) 722 32 28
- ul. Bohaterów Westerplatte 9, pok. 216
- tel. (68) 325 59 75.
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.