Umowa na dofinansowanie budowy wieży Kleista została podpisana w marcu, o czym wtedy informowaliśmy. Inwestycja ta od samego początku wzbudza wiele emocji wśród mieszkańców. A jej powstanie coraz jest coraz bliżej.
To jeden z elementów projektu, który wspólne realizują Frankfurt i Słubice. W pierwszym etapie został odbudowany Dom Bolfrasa we Frankfurcie, a w drugim w Słubicach powstanie wieża widokowa. Zmieni się także wygląd mostu granicznego, który zyska dwukolorową iluminację.
Burmistrzowie popierają
15 maja w Domu Bolfrasa odbyło się spotkanie, podczas którego można było dowiedzieć się więcej na temat tego, jak będzie realizowane całe przedsięwzięcie. Burmistrz Tomasz Ciszewicz podkreślił, że ten projekt jest dla niego bardzo ważny. – Zmieni wiele w dziedzinie współpracy polsko-niemieckiej, jeszcze bardziej połączy nasze miasta, dzięki czemu powstanie tu nowy szlak turystyczny. Będzie można obejrzeć we Frankfurcie Dom Bolfrasa, przejść podświetlonym mostem do Słubic i udać się na wieżę Kleista – mówi T. Ciszewicz.
W podobnym tonie wypowiadał się Rene Wilke, nadburmistrz Frankfurtu nad Odrą. – Ten projekt jest interesujący z tego powodu, że na fundamentach historii budujemy coś nowego. Patrzymy w przyszłość i mamy ambicje rozwijać naszą współpracę. A podświetlony most będzie jej symbolem, latarnią dla całej Europy, którą będzie widać z daleka – mówił R. Wilke. Również on podkreślił, że dzięki temu wzrośnie atrakcyjność turystyczna dwumiasta.
Przetarg już niedługo
A kiedy będzie można udać się na taką wycieczkę, o której mówili burmistrzowie? Realizację zaplanowano na lata 2018-19. – W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji do przetargu, który zostanie niedługo ogłoszony – mówił T. Ciszewicz. Również strona niemiecka przygotowuje się do zainstalowania iluminacji, tu do rozwiązania są problemy natury prawnej związane z tym, że połowa, liczącego 280 m mostu jest polska, a połowa niemiecka. Jednak zdaniem Adreasa Reina, kierownika wydziału ds. zarządzania projektami z frankfurckiego ratusza, te trudności są do rozwiązania.
Podczas spotkania najważniejsze informacje na temat samego projektu przedstawiła Christa Moritz, dyrektor zarządzający spółki Arle, partnera projektu. Jego łączny budżet to ponad 1,56 mln euro. Wkład własny obu miast wynosi 233 tys. euro (15 proc.), a resztę dokłada Unia Europejska. Największy koszt stanowi budowa wieży Kleista i zagospodarowanie terenu wokół - 1,05 mln euro. Z kolei lluminacja mostu pochłonie 172,5 tys. euro.
Formalnie projekt rozpoczął się w lutym 2018 roku, a zakończy dokładnie dwa lata później. Jego liderem jest gmina Słubice, natomiast partnerami miasto Frankfurt, niemiecka spółka Arbeiten und Leben in historischen Gebäuden oraz spółka Messe und Veranstaltungs z Frankfurtu.
Historia wieży Kleista
Podczas spotkania o historii wieży Kleista, zniszczonej wiosną 1945 roku, przypomniał prof. UAM dr hab. Grzegorz Podruczny z Polsko-Niemieckiego Instytutu Badawczego z Collegium Polonicum. – Wieże widokowe to fenomen europejski, który sięga czasów renesansu, jednak prawdziwy boom na nie wybuchł w II poł. XIX w., wtedy powstawały masowo, głównie na obszarze niemieckojęzycznym – mówił G. Podruczny.
Ich fundatorami byli mieszczanie, którzy powoływali w tym celu towarzystwa (we Frankfurcie było to Frankfurckie Towarzystwo Upiększania Miasta). Były wznoszone z jednej strony po to, żeby podziwiać krajobraz, a z drugiej przy okazji pełniły funkcje pomnika upamiętniającego ważne wydarzenie lub osobę.
We Frankfurcie był nią oficer armii pruskiej i poeta Ewald Christian von Kleist. Jak opowiadał G. Podruczny, wieża pierwotnie miała być poświęcona 125 rocznicy bitwy pod Kunowicami (w której Kleist został śmiertelnie ranny). Do jego postaci i samej bitwy również odniósł się G. Podruczny, wskazując, że nie tylko sama wieża nosi jego imię, ale przede wszystkim wzgórze, na którym stanęła.
A jak będzie teraz?
Kilka miesięcy temu pokazywaliśmy już wizualizacje wieży Kleista. Ma wznosić się na wysokość 30 m, główną oś konstrukcyjną tworzy osiem żelbetonowych słupów skręconych na całej długości o kąt 90 stopni, obłożonych płytką klinkierową. Na wysokości 25 m będzie okrągła platforma widokowa z centralnie umieszczonym przeszkleniem o średnicy 3 m. Wejść na górę będzie można po dwóch wachlarzowo ułożonych schodach.
Ale wieża to nie wszystko. Oprócz niej w parku SOSiR ma powstać parking na 49 miejsc, chodniki, plac zabaw, siłownia zewnętrzna, przyrządy gimnastyczne, stołu do tenisa, wiaty piknikowe oraz cała infrastruktura, jak ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery. W planach jest również budowa ścieżki rowerowej o długości 95 m z drewna sosnowego.
Dwukolorowy most
Most graniczny przejdzie swego rodzaju „tunning”. Jego oświetlenie będzie składało się z dwóch segmentów, mających swoją symbolikę. Sam most na całej długości zostanie podświetlony zielonymi diodami LED, co ma symbolizować „harmonię i wspólne życie naszych narodów w zjednoczonej Europie”. A iluminacja na łukach będzie niebieska, co podkreśla „lojalność i przyjacielskie współistnienie”. Oba te kolory pochodzą ze wspólnego logo Słubic i Frankfurtu. Poniżej wizualizacje udostępnione przez Urząd Miejski w Słubicach.
View the embedded image gallery online at:
https://slubice24.pl/wiadomosci/aktualnosci/12391-tak-bedzie-wygladal-podswietlony-most-urzednicy-pokazali-projekt-iluminacji#sigProId3401f2dd00
https://slubice24.pl/wiadomosci/aktualnosci/12391-tak-bedzie-wygladal-podswietlony-most-urzednicy-pokazali-projekt-iluminacji#sigProId3401f2dd00
Nowe atrakcje turystyczne
O tym, że zarówno wieża Kleista, jak i podświetlony most mają szanse stać się nie tylko lokalnymi atrakcjami, przyciągającymi turystów, mówili Stephan Felsberg, kierownik marketingu miejskiego Frankfurtu nad Odrą, i Aneta Szczęśniewicz z Polsko-Niemieckiej Informacji Turystycznej. – Tymi produktami będziemy się promować podczas różnych targów czy wydarzeń, będą naszą wizytówką – podkreślali. Ale zdradzili, że chcą nie tylko przyciągać turystów, ale również przygotują propozycje zwiedzania naszych miast dla samych mieszkańców, na przykład dla rowerzystów czy rodzin.
Oprócz nowych inwestycji przygotowane zostaną również zachęty do odkrywania dwumiasta na nowo, na przykład dni projektowe dla polskich i niemieckich uczniów, aplikacja do gry miejskiej na temat Kleista, szkolenia dla przewodników czy cyfrowy plan miasta ze ścieżką Kleista.
Do tematu będziemy wracać.
Komentarze
Rowerzysci z przyszlosciowego szlaku BlueVelo beda mogli tutaj zrobic przyjemna i ciekawa przerwe lub tez przenocowac.
www.gazetawroclawska.pl/komunikacja/rowerzysci/a/po-obu-stronach-odry-powstanie-droga-rowerowa-pojedziemy-nia-za-trzy-lata,13100686/
Dlaczego żaden RADNY (bo przecież nie burmistrz, bo żaden ze Słubic nie jest) nie zrobi prostej ankiety, wśród mieszkańców ? Bo mieszkańcy mają banalne problemy: chodniki, śmietniki, bezpieczne ulice, woda deszczowa w piwnicach i na ulicach itp. Każdy z nas by znalazł pomysł na coś praktycznego, użytecznego, normalnego, z czego wszyscy by korzystali.
Ale my jesteśmy głupi i się nie znamy ba światowych biznesiarach. Władza wie lepiej czego nam potrzeba.
Od kiedy błyszczący most jest gwarantem obwodnicy?
Swoimi pieniędzmi tez tak dysponujesz? Wypasiona choinka , a karp w przyszłym roku
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.