Od czterech lat Zespół Szkół Licealnych w Słubicach bierze udział w międzynarodowym polsko-niemiecko-izraelsko-palestyńskim projekcie szkolnym Building Bridges i już trzeci raz uczniowie z tej szkoły mieli możliwość wspólnie z grupą niemiecką polecieć do Izraela, aby spotkać się tam z grupą arabską i żydowską.
Grupa polska składała się z uczniów słubickiego LO i polskich uczniów z Karl-Liebknecht Gymnasium we Frankfurcie.
Pobyt w Izraelu podzielony był na dwie części. Na początku polscy i niemieccy uczniowie mieszkali w domach uczniów arabskich i żydowskich. Uczestniczyli w lekcjach w ich szkołach. Spędzali wspólnie wolny czas, brali udział w życiu rodzin, często również w uroczystościach rodzinnych. Jednocześnie rozmawiali z rodzinami goszczącymi ich i zbierali materiały potrzebne do realizacji zadań projektu.
Wszyscy razem spotykali się również na różnorodnych warsztatach związanych z tematem projektu. W tym roku tematem są przede wszystkim różnice kulturowe, ale również dzieje poszczególnych rodzin, migracje z powodów historycznych, politycznych lub ekonomicznych. “DIPP of difference culture”, który oprócz zmienionej pisowni „dip”, ”sos z różnych kultur”, oznacza również skrót nazw: Deutschland, Israel, Palestina, Polen.
{multithumb popup_type=greybox}
Drugą część pobytu w Izraelu uczniowie spędzili już razem, w schronisku młodzieżowym w Jerozolimie. Tam również brali udział w warsztatach, ale jednocześnie bardzo dużo zwiedzali. W Jerozolimie kilka godzin poświęcili na obejrzenie ogromnego obszaru Muzeum Holokaustu – Yad Vashem, z bogatą dokumentacją historii Narodu Żydowskiego, a przede wszystkim z historią eksterminacji Żydów przed II Wojną Światową i w trakcie jej trwania. Zwiedzili Stare Miasto z Bazyliką Grobu Pańskiego, byli przy Ścianie Płaczu, na Wzgórzu Świątynnym, terenie jednego z najważniejszych muzułmańskich sanktuariów, z meczetem Al-Aksa i Kopułą na Skale.
Przejechali również na drugą stronę muru, wysokiego na sześć metrów, aby znaleźć się w Betlejem i zobaczyć Stare Miasto z Bazyliką Narodzenia Pańskiego. Również w Betlejem odwiedzili wielką szkołę, połączoną z przedszkolem, dla dzieci różnych wyznań. Razem uczą się tam dzieci arabskie, wyznania muzułmańskiego, żydowskie i chrześcijańskie. Polska grupa podarowała dzieciom z tej szkoły, na ręce arabskiej nauczycielki, pięknie wydaną i ilustrowaną książkę w języku angielskim z bajkami i opowiadaniami polskimi, z dołączoną płytą CD. Chcieli, aby dzieci, poprzez najbardziej tradycyjne i znane u nas bajki i opowiadania, miały możliwość poznać Polskę, polską literaturę i polskie zwyczaje. Wspólnie z dziećmi, jako symbol, posadzili również drzewko oliwne.
W Jerozolimie odwiedzali również szpitale dla dzieci różnych wyznań i różnych narodowości z obszaru Azji i Afryki, domy dla kobiet z dziećmi, uciekinierek ze Strefy Gazy, z Etiopii, itp., w których to domach pracuje wielu wolontariuszy z krajów europejskich, również z Niemiec. Często wolontariusze w tych placówkach, to byli uczniowie i uczestnicy tego projektu, którzy podczas takiego właśnie wyjazdu zadecydowali o spędzeniu roku lub dłużej na pomocy, na pracy w różnych ośrodkach w Izraelu, które poszukują wolontariuszy.
Jeden dzień uczniowie mieli bardziej wypoczynkowy - autokarowa wycieczka z Jerozolimy nad Morze Martwe i do położonego w pobliżu Parku Narodowego Ein Gedi. Z depresji większej niż 300 m. ppm wędrowali w górę wąskiej rzeki, wypływającej w niezrozumiały sposób z płaskowyżu Pustyni Judzkiej. Rzeka tworzy tam przepiękny kanion, a spadając kaskadami do Morza Martwego, nawadnia pustynny obszar i wzdłuż jej biegu powstała oaza – Park Narodowy Ein Gedi, z wieloma rzadkimi roślinami z obszarów pustynnych i półpustynnych, z licznymi, malowniczymi wodospadami. Pełne słońce, wysoka temperatura 34 °C i suche powietrze dawały się we znaki, nie pozwalały zapomnieć, że mimo otoczenia roślinności i gór, są to tereny pustynne. Po wędrówce cała grupa pojechała nad Morze Martwe. Wszyscy z niedowierzaniem unosili się w bardzo słonych wodach morza, najbardziej zasolonego zbiornika świata, stanowiącego najgłębszą depresję na Ziemi, 405 m. ppm , która ciągle jeszcze się pogłębia.
Po ponad tygodniowym pobycie w Izraelu, wszyscy byli nie tylko dobrze zgraną grupą, stali się grupą przyjaciół.
Jeszcze na gorąco, na drugi dzień po przyjeździe, uczniowie i nauczyciele – opiekunowie spotkali się znowu, aby podsumować cały pobyt i aby zebrać materiały, zdjęcia i opinie, skrupulatnie przygotowane przez uczniów. Wszystko to posłuży do przygotowania dużej wystawy podsumowującej całoroczny projekt. Wystawa zostanie zaprezentowana w połowie czerwca w Berlinie.
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.