Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Przypominamy o nowych stawkach za wywóz i gospodarowanie śmieciami. Od 1 sierpnia w gminie obowiązują nowe zasady naliczania opłat. Do końca sierpnia mieszkańcy mają czas na złożenie odpowiednich deklaracji.

smieci slubice
1 sierpnia zmieniły się opłaty za wywóz śmieci (fot. archiwum)

Dotychczas opłata za śmieci naliczana była od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Jak przekonują urzędnicy, system ten okazał się jednak nieszczelny. Wg gminnych statystyk około 3,5 tys. mieszkańców nie złożyło deklaracji i co za tym idzie nie płaci za wywóz śmieci.

- To obciążało budżet gminy. Dlatego burmistrz i radni zdecydowali, że opłata pobierana będzie od gospodarstwa domowego. Ma to zbilansować wpływy z opłat za śmieci i wydatki ponoszone w związku z ich wywozem i utylizacją - wyjaśnia Beata Bielecka z Urzędu Miejskiego w Słubicach.

Finansowo stracą głównie te osoby, które nie segregują odpadów. Przykładowo: trzyosobowa rodzina mieszkająca we własnym domu zapłaci 70 zł, a nie 45 zł jak dotychczas. Jednak jeśli będzie segregować odpady, zapłaci tylko 27 złote, czyli mniej niż przed zmianami. Poniżej szczegółowy podział miesięcznych opłat ustalonych przez urząd.

Zabudowa jednorodzinna z segregacją śmieci:
  • 9 zł jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 27 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Zabudowa jednorodzinna bez segregacji śmieci:
  • 20 zł, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 70 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Zabudowa wielorodzinna z segregacją śmieci:
  • 8 zł, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 24 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Zabudowa wielorodzinna bez segregacji śmieci:
  • 18 zł, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 45 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Jak składać deklaracje?

Właściciele nieruchomości powinni złożyć deklaracje o wysokości opłaty najpóźniej do 31 sierpnia w Urzędzie Miejskich w Słubicach. Deklaracje można również składać w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu ePUAP.

Terminy opłat

Oprócz samych stawek, zmianie uległy także terminy uiszczania opłat za śmieci. Od teraz będziemy płacić z dołu za każdy kolejny kwartał ( w łącznej wysokości za trzy miesiące kalendarzowe na indywidualny numer konta bankowego). Poniżej określone przez urząd terminy płatności:
  • za I kwartał do 15 kwietnia,
  • za II kwartał do 15 lipca,
  • za III kwartał do 15 października,
  • za IV kwartał do 31 grudnia danego roku.
Przykładowo: za sierpień i wrzesień 2016 roku opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnieść do 15 października na dotychczasowe konto bankowe.

Jak wprowadzone zmiany uzasadniają urzędnicy?

- Przyjęte przez radnych stawki za śmieci niesortowane wynikają ze zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach - wyjaśnia Beata Bielecka. - Ustawodawca określił te stawki na maksymalnym poziomie od 75 do 155 zł. Ponadto w przypadku jeśli śmieci nie są segregowane gmina musi płacić opłatę środowiskową, 130 zł za każdą tonę takich odpadów. Ważne jest też to, że jeżeli do 2017 roku gmina nie uzyska poziomów odzysku odpadów określonych w rozporządzeniu będzie musiała płacić kary. To wszystko zmusiło gminę do zmian - wyjaśnia rzeczniczka urzędu.

Poniżej uchwała Rady Miejskiej w Słubicach z dnia 2 czerwca w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.

POBIERZ DOKUMENT
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 Olala 2016-08-31 14:18
A jak nie złożę deklaracji to nie płacę?
#2 Paprotnik 2016-08-31 15:33
Jak nie złożysz deklaracji lub deklarację zerową, to panowie z takiego pomarańczowego dużego samochodu popatrzą na listę i za tydzień zabiorą Ci pojemnik :)
#3 Janky-Jan 2016-08-31 15:47
Jak nie złożysz deklaracji, to urząd naliczy Ci najwyższą możliwą stawkę:)
#4 Paprotnik 2016-08-31 16:48
Nie jest nigdzie powiedziane, że w danej nieruchomości (domu) są śmieci. Właściciel może przebywać zagranicą, a dom stoi pusty. Nie składa on deklaracji lub składa ze stawką zerową. Nie ma śmieci, nie ma pojemnika i samochód nie przyjeżdża. Proste.
#5 sonix 2016-08-31 22:53
Te opłaty to czyste złodziejstwo dla rodzin zamieszkujących w dwie osoby , gdzie jedna osoba placic ma np. 18 zł a już przy dwóch osobach aż 45 zł czyli nie jest to dwukrotność ( a powinno być 36 zł ) za to tam gdzie jest 4 osoby w mieszkaniu już się cieszą bo zmniejszą im się opłaty do 11,25 zł za osobą , nie wspomnę gdzie są i takie rodziny gdzie jest 6-ścioro mieszkańców to zejdą do 6,50 zł za osobą.
Reasumując , najbardziej poszkodowani to rodziny dwu osobowe bo w tym wypadku zapłacą aż 22,50 zł za osobą , więc czyżby to miało uderzyć właśnie w te dwu osobowe gospodarstwa domowe , takie jak starsi mieszkańcy " emeryci i renciści popierajcie radnych czynem umierajcie przed terminem " płacąc za tych których jest więcej .
Taka to jest nasza Słubicka demokracja ??????????????????
#6 Janky-Jan 2016-09-01 07:32
Sonix- jak 4000 osób nie płaci za śmieci i pozostali płacą za nich to jest ok, ale jak 500 rodzin zapłaci trochę więcej niż poprzednio, to oczywiście złodziejstwo. Czy Bóg już Ci napawdę rozum odebrał?
#7 Janky-Jan 2016-09-01 07:40
Te trochę więcej to przy segregacji 4zł
#8 sonix 2016-09-01 09:35
Janky-Jan żaden Bóg mi rozumu nie odebrał i on nie ma tu nic do tych opłat , PYTANIE jest jedno i to samo , dlaczego rodziny dwu osobowe mają płacić za tych co nie płacą , lub mają dopłacać za tych co mniej płacą .
Janky-Jan nie mam ochoty , nie chcę i nikt z rodzin dwu osobowych nie ma ochoty płacić za tych co płacą mniej .
Janky-Jan zapłacisz za mnie rachunek w sklepie za moje zakupy , czy za zakupy kogokolwiek , na pewno nie , więc może zapłać za tych wszystkich za śmieci co nie płacą .
#9 marks 2016-09-01 11:25
@Janky-Jan
Śmieci produkują ludzie, jedni mniej drudzy więcej, ale średnia na głowę mieszkańca jest jaka jest, i rozliczanie odpadów od osoby/mieszkańca jest najbardziej racjonalne i sprawiedliwe.
W Urzędzie Miejskim jeden wydział zajmuje się pobieraniem opłat za śmieci a drugi ewidencją ludności, i zamiast zmusić urzędników do pracy i wychwycić te 3000 czy 4000 ludzi, to burmistrz z radnymi poszli na łatwiznę. Tylko po ki ciul nam taki burmistrz i radni, którzy gdy tylko sobie nie radzą z jakimś problemem sięgają do kieszeni podatników.
#10 nówka 2016-09-01 12:31
sonix dokładnie jak piszesz,dodam tylko że dwuosobowe rodziny to również samotne matki z dzieckiem gdzie zarabia tylko matka więc obowiązek całej opłaty spada na nią i teraz jedna osoba placi 18 zł a ta matka która sama musi zarobić na siebie i dziecko ma opłate 45 zł, no k...,o co tu chodzi
#11 sonix 2016-09-01 14:23
@nówka
Więc jednak nareszcie należałoby zaprotestować właśnie w imieniu tych dwu osobowych rodzin , tych starszych i tych młodszych , tych emerytów i rencistów , tych samotnych matek z dzieckiem , tych uboższych , niech sobie nasi radni sięgają po pieniądze do swoich kieszeń a nie do ludzi których dochody są niewielkie i mają płacić za tych których jest niewielu i nie mają możliwości przeciwstawienie się tej niesprawiedliwości naszych radnych .
#12 sonix 2016-09-01 14:30
@Janky-Jan
Nasz Burmistrz i nasi radni poszli rzeczywiście na " łatwizne " nie zrobili opłat z jego wielokrotnością w zależności od ilości zamieszkujących osób , nie poszli do pracy bo może dalej są na wakacjach , niech sprawdzą ile osób mieszka a nie jest zameldowanych , a wtedy wyjdzie ile za wodę i ścieki , ile za śmieci , a nie siedząc za biurkiem ustalać wysokość opłat które uderzają w najsłabszą strefę naszych mieszkańców
#13 Kara 2016-09-01 14:58
Bardzo dobrze posunięcie. Wynajmuję dom dla dwóch rodzin z Ukrainy. Jest ich tam razem ośmioro. Nie sortują śmieci, bo nie potrafią. Płacę 70 zł i problem z głowy. Wychodzi mniej jak 9 zł od osoby. Tak ma być i nic mi nie zmieniajcie.
#14 Janky-Jan 2016-09-01 17:33
Widzę, że fachowców od śmieci mamy sporo, ale elementarnej wiedzy zero
#15 sonix 2016-09-01 17:49
@Janky-Jan
Elementarna wiedza mówi wszystkim , dlaczego mam płacić za kogoś kiedy chcę płacić za samego siebie a nie sponsorować tych których jest więcej
@Janky-Jan
Może zapłać za tych tych co mają płacić 22.50 zł za osobę to zmienisz zdanie od razu i w tym wypadku nie trzeba być nie wiadomo jakim to fachowcem od budżetu miejskiego tylko włąsny budżet domowy pokazuje że to mało przyjemne wydawać kasę za kogoś , może zapłać lub dopłać do każdej rodziny dwu osobowej to zobaczysz ile zostanie ci we własnym portfelu wtedy od razu zmienisz zdanie
#16 yon 2016-09-01 20:53
Masz rację w 100%. Ciekaw jestem jak by mogli to urzędnicy wytłumaczyć. To czyste złodziejstwo a przede wszystkim nieuczciwość w stosunku do wąskiej grupy społeczeństwa. I to tak bezczelne jest ,że nie ma na to jakiegoś określenia, które nie nazywa się na k... albo p... albo jakieś takie. A może to wymyślił jakiś idiota, który po prostu liczyć nie potrafi. To by wiele wyjaśniało, ale ja nie chcę być rządzonym przez idiotów i PROTESTUJĘ przeciwko takim nieuczciwym rozliczeniom!!!
#17 brek 2016-09-02 10:35
Należy podkreślić, że rada gminy (RG) podejmując uchwałę w przedmiocie stawek opłaty jest zobowiązana do dokonania wnikliwej kalkulacji wysokości stawki, tak aby pobierane opłaty pokrywały rzeczywiste koszty związane z funkcjonowaniem systemu zagospodarowania odpadami. Prawidłowo skalkulowana powinna z jednej strony zapewniać sprawne funkcjonowanie systemu odbioru odpadów na terenie gminy, z drugiej zaś nie powinna stanowić źródła dodatkowych zysków gminy. Rzetelna kalkulacja wysokości opłat powinna w szczególności uwzględniać liczbę mieszkańców gminy, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami, na który składają się koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz obsługi administracyjnej tego systemu.
W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej (druk nr 1000 Sejmu RP VII kadencji) ? którego zapewne radni nie widzieli na oczy- bo to strata czasu, wyraźnie stwierdzono, że projekt "ma na celu wprowadzenie rozwiązań umożliwiających gminom racjonalną i elastyczną politykę w zakresie ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i gospodarowania tymi odpadami".
#18 brek 2016-09-02 10:38
Minister Środowiska zawarł pogląd, że gmina ma możliwość dużej elastyczności w uchwalaniu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, m.in. możliwe jest ustalenie przy metodzie opłaty zależnej od gospodarstwa domowego, że powyżej określonej liczby osób w gospodarstwie domowym opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie będzie rosnąć (co może mieć zastosowanie przy promowaniu wielodzietności). Można się skusić na stwierdzenie, że rodzina wielodzietna zaczyna się od gospodarstwa 4 osobowego. Wobec tego iloczyn należało zastosować do gospodarstwa od 1 do 3 osobowego.
Niektóre mądrzejsze gminy wykonały to w ten sposób:
1) 7,00 zł od gospodarstwa jednoosobowego;
2) 14,00 zł od gospodarstwa dwuosobowego;
3) 21,00 zł od gospodarstwa trzyosobowego;
4) 28,00 zł od gospodarstwa czteroosobowego;
5) 35,00 zł od gospodarstwa pięcioosobowego i większego
Nasi ?szanowni? radni poszli na łatwiznę, bo akurat mamy prostych radnych.
W art. 6j ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi m.in. iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Przy czym jak każdy wie, iloczyn jest wynikiem mnożenia. W przypadku określenia w uchwale RG zwrot ?dla pozostałych lokali mieszkalnych? w moim mniemaniu stanowi naruszenie tego przepisu gdyż jest nieprecyzyjny i w tym zakresie uchwała RG winna być poddana kontroli sądowej.
#19 brek 2016-09-02 10:42
CD.
Za taką wykładnią przemawia także systematyka ustawy i umiejscowienie omawianego przepisu w regulacji dotyczącej różnicowania stawek opłat. Co istotne, regulacja dotycząca możliwości "zróżnicowania stawki opłat w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy" zawarta została w treści art. 6j ust. 2a, a więc bezpośrednio po art. 6j ust. 1 i 2 u.c.p.g. który mówi o iloczynie osób w gospodarstwie domowym.
#20 Janky-Jan 2016-09-02 11:31
brek - kopiuj/wklej??? , chwała ci że w ogóle coś poszperałeś.
co do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, też mi się on nie podoba, parlament narzucił pewne kwestie w ustawie i to jest fakt
czy władza mogła zrobić coś innego??? mogła..... mogła nie robić nic i co z tego by wyszło??? że niektórzy dalej by płakali, że jest źle, jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził
to co jest zawarte w chwale RM pewnie można jeszcze poprawić w paru pkt. co nie oznacza, że cała uchwała jest do bani
"te mądrzejsze gminy" za chwilę będą jęczeć, z "udoskonalenia" swoich opłat, czas pokaże
żeby było dobrze, to ludzie muszą być uczciwi, to ludziom musi się chcieć segregować, zarządy wspólnot muszą się wziąć do roboty, ale ja wiem że najłatwiej jest zrzucić to na władzę,
drobni malkontenci też mają do tego prawo, takie życie
uczciwości wszystkim życzę
#21 Olala 2016-09-02 12:18
Prosty radny. Jak to może być ;) opacznie rozumiane...
#22 brek 2016-09-02 12:58
Janky-Jan, nie stwierdzam, że cala uchwala jest do bani, jedynie w zakresie opat dla pozostaych lokali. Mie można uczciwych obarczać za grzechy nieuczciwych, gdyż w tym przypadku wkraczamy w niekonstytucyjność przepisu - nierówne traktowanie. Sprawa nieuczciwych jest rolą i zadaniem gminy. To że ktoś nie paci abonamentu RTV, to znaczy że Tobie należy doliczyć? Zauważ, że oplata za wywóz odpadów w lokalach pozostalych jest wielokrotnością opaty za 1 osobę. Gospodatstwa 1 i 3 osobowe pacą tyle samo za osobę, wielorodzinne zyskują, co jest odzwierciedleniem tendencji i programów wadzy. Niezrozumialym jest odmienne traktowanie gospodarstw 2 osobowych. dlaczego są traktowani odniennie od 1 i 3 osobowych? To już jest niekonstytucyjne!!!
#23 marks 2016-09-02 13:43
@Janky-Jan
Władza chwali się tu:
slubice.pl/pl/wiadomosci?id=3568
że nie mogą się doliczyć 3500 mieszkańców. To kogo to jest qrwa wina? Drobnych malkontentów?
#24 Janky-Jan 2016-09-02 16:33
marks -znaczenie słowa malkontent możesz sobie wygooglać, jeśli nie znasz
a te 3500 mieszkańców, to zwyczajni oszuści, na których niestety nie było bata, dzięki Bogu mamy to za sobą

brek- czyli przyznasz, że uchwała jest kompromisowa, tak bardzo się martwisz o 2 os rodziny, szkoda że się nie martwisz o 5 osobowe, że te rodziny mają dodatkowo trud wychowania dzieci, i opłaty z tym związane, to już cię nie martwi, pastwisz się nad 4 zł miesięcznie, jakby ci miały kołkiem stanąć,
miło że rada ma poczucie sprawiedliwości społecznej, że zadbała o samotnych i rodziny wieloosobowe, to nie oznacza, że rodziny 2 os płacą za kogoś, każdy płaci za siebie, w mojej ocenie społecznie sprawiedliwą kwotę,

i to jest qrwa moje zdanie panowie malkontenci
#25 marks 2016-09-02 17:29
Ty sobie lepiej wyguglaj co powinna zrobić władza żeby wyłapać tych 3500 oszustów.
A jak ktoś nie potrafi nad tym zapanować, to się nadaje co najwyżej do przeprowadzania dzieci i staruszków przez pasy a nie do zarządzania gminą.

A twoje zdanie akurat najmniej mnie interesuje i widzę, że innych też.
#26 sonix 2016-09-02 17:52
@Janky-Jan
Ty obecne opłaty nazywasz sprawiedliwymi , to ja pie.....e taką sprawiedliwość , chcesz to zapłać za mnie a ja do tej pory , do tego czasu zrobię wszystko żeby nie zapłacić właśnie te 45 zeta nie mieszkasz sam tylko jest was czworo w mieszkanku to łatwo ci ględzić o sprawiedliwości i o uchwale sprawiedliwej ,
Tych wszystkich radnych do wymiany a tę uchwałe do zaskarżenia , wnoszę aby mieszkańcy się w końcu skrzyknęli , ogarnęli i takim jak @Janky-Jan pokazali co znaczy sprawiedliwa uchwała .
#27 Olala 2016-09-02 18:46
Brek, za mądrze gadasz. To dzisiaj mało popularne.
Jakbyś obiecał. że przeprowadzisz linię tramwajowa przez miasto i wybudujesz basen w centrum (najlepiej za swoje), to mógłbyś kandydować nawet na burmistrza. Ludzie szukają Harego Pottera , a nie prawdy.
#28 brek 2016-09-03 10:55
Olala masz rację, Jednak świadczy to o tym, że ludzie mają nadzieję i przy tym wpadają w potrzask wybierając oszustów. Jeśli w czasie wyborów kandydat będzie głosił, że w kasie gminy nie ma pieniędzy, bo ich w rzeczywistości nie ma i jego kadencja będzie polegała na oszczędzaniu, to nie ma szans. Ludzie nie chcą o tym słyszeć. Ludzi trzeba mamić obietnicami. Moim zdaniem prawo jest dla ludzi, nie odwrotnie. Podobało mi się słowa pewnego polityka który powiedział, że jeżeli prawo szkodzi społeczeństwu to jest złe prawo które należy zmienić.
#29 brek 2016-09-03 10:59
Co do wypowiedzi Janky-Jan, szczerze mnie ubawiłeś przyjacielu, to o czym mówisz to nie jest sprawiedliwość społeczna tylko Twoja sprawiedliwość. Twoje myślenie jest wybiórcze. Znam gospodarstwa wielodzietne, jak i jednoosobowe , które pławią się w luksusie. Zapomniałeś o dwuosobowych gospodarstwach emerytów, którym państwo zwaloryzowało emerytury kwotą rzędu od 1,5 do 5 zł w skali roku, natomiast RG w uchwale prawie jednogłośnie podniosła koszty miesięczne o 4 zł bądź 25 zł, gdyż najczęściej będzie to kwota 45 zł, dlatego że gmina nie daje żadnych możliwości wyboru selektywnego zbierania odpadów dla wspólnot mieszkaniowych, które często stanowią poszczególne klatki budynków. Wyobrażasz sobie 36 szt. pojemników na podwórkach , ulicach po 6 dla każdej wspólnoty? W tej dziedzinie RG nie ma pomysłu bo jest bezradna, po prostu słaba merytorycznie. Tu gmina nie pomaga i nie ma pomysłu. Dlaczego ci wybrani maja płacić więcej by zbilansować wpływy gminy, która nie potrafi wnikliwie skalkulować liczby mieszkańców i poradzić sobie z tymi, którzy nie złożyli deklaracji. Prowadzi to do pewnej dowolności patologicznej , nie muszę składać deklaracji bo jestem bezkarny, a w tym wszystkim gmina jest bezradna. Dziękuję

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.