W Polsce marka Fiat nie cieszy się opinią luksusowej. Zwykle kojarzy się ona z Fiatem 126p, który miał być przed laty samochodem dla każdej polskiej rodziny. Historia włoskiego koncernu jest jednak bardzo bogata i pełna aut, których posiadanie nigdy nie było w zasięgu przeciętnego Kowalskiego.
Ponad 100 lat tradycji
Fabryka Fiat powstała w 1899 roku. Przez ponad 100 lat firma wypuściła na rynek ponad kilkadziesiąt modeli samochodów, które doczekały się licznych generacji. Choć dziś kojarzymy ją głównie z niedrogimi samochodami dostępnymi dla większości osób, to historia marki naznaczona jest pojazdami, które odniosły sukces i do dziś zachwycają znawców motoryzacji oraz kolekcjonerów z całego świata. Jednym z takich modeli jest Fiat 508, czyli Balilla, który po raz pierwszy został zaprezentowany w 1932 roku w Wenecji.
Równie znanym i lubianym modelem był Fiat Nuova 500, który produkowano aż przez 20 lat (od 1957 do 1977 roku). Jego sprzedaż przekroczyła zawrotną liczbę 4 milionów egzemplarzy, co do dzisiaj jest ilością trudną do osiągnięcia nawet dla najpopularniejszych modeli innych marek. Działalność Fiata w dużej mierze przyczyniła się do dynamicznego rozwoju włoskiej branży motoryzacyjnej i rozpowszechniła posiadanie samochodów wśród tamtejszych rodzin, które dzięki niedrogim i solidnym modelom mogły poprawić swój status materialny i komfort życia.
Sporty samochodowe
Fiat nie poprzestał jednak na produkcji samochodów rodzinnych. Zajął się on również projektowaniem i wytwarzaniem samochodów sportowych. Liczne modele rajdowe i wyścigowe pomagały wygrywać zawody sportowe najsłynniejszym kierowcom. Marka wprowadziła wiele rozwiązań technicznych, które były nowością w danym okresie. Jej najsłynniejszym projektem było wprowadzenie hamulców w kołach tylnych oraz hamulców z urządzeniem wspomagającym w modelu 557/14B Corsa, który powstał w 1914 roku.
Włoski koncern samochodowy przez lata poszukiwał też aerodynamicznych linii, dzięki którym auta wyścigowe stały się znacznie szybsze i łatwiejsze w prowadzeniu. Co ciekawe, część z rozwiązań stosowanych przez Fiata powstała przy współpracy z Ferrari.
Kolekcjonerzy Fiata
Budżetowe modele Fiata interesują kolekcjonerów o niskim budżecie, jednak kolekcjonerzy posiadający więcej gotówki na zakup auta klasycznego, sięgają głównie po modele rajdowe. Dzięki ubezpieczeniom dla zabytkowych pojazdów silnikowych (np. https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/) pojazdy te często można podziwiać na ulicach włoskich i brytyjskich miast, gdzie cieszą się one największym zainteresowaniem.
[artykuł partnerski]