Jeszcze w okresie PRL plany budowlane wielu obiektów w Słubicach, m.in. stadionu, łaźni miejskiej (obecnie Katolickiego Centrum Studenckiego) czy lotniska wojskowego (obecnie strefy ekonomicznej), zostały przekazane do sulęcińskiej ekspozytury Archiwum Państwowego w Szczecinie, a stamtąd później do Archiwum Państwowego w Gorzowie Wielkopolskim.
Z planami budowlanymi kina „Piast”, dawniej Filmpalast Friedrichstraße, było jednak inaczej. Zawieruszyły się wśród zbiorów, nie zostały przekazane stronie polskiej i nadal znajdowały się w archiwum miejskim we Frankfurcie nad Odrą pod sygnaturą "BA I XV 6a 18". Docierając do tych dokumentów dowiadujemy się nowych, ciekawych rzeczy na temat lokalnej historii...
Otóż zgodność wykonania całego obiektu zgodnie z oryginalnymi planami budowlanymi zostało potwierdzono przez miejskiego radcę budowlanego Otto Morgenschweisa i to 28 maja 1927 r., czyli dokładnie dzień po oficjalnym otwarciu Stadionu Wschodniomarchijskiego, tj. dzisiejszego stadionu przy ul. Sportowej w Słubicach. Na planach widnieją podpisy Otto Morgenschweisa, właścicielki domu Hedwig Thiede a w samym rogu dokumentu - również samego projektanta.
Fragment planów budowlanych Filmpalast Friedrichstrasse
Odnalezienie dokumentów ma o tyle kluczowe znaczenie, ze dementuje pierwotne przypuszczenia publikowane w mediach jeszcze kilka lat temu o zaprojektowaniu zabytkowej fasady przez frankfurckiego radcę budowlanego Josefa Gesinga. Można już z całą pewnością stwierdzić, ze budynek wraz z fasadą i płaskorzeźbami, m.in. astwerkiem w stylu art déco to autorski projekt architekta Augusta Rebigera, którego biuro mieściło się przy Guerickestrasse 31 w Berlinie-Charlottenburgu.
Przypomnijmy, że dzięki zaangażowaniu Fundacji Dobro Kultury w Słubicach, Instytutu Historii Stosowanej we Frankfurcie nad Odrą, stowarzyszenia Słubiczanie.pl, czy poseł na Sejm RP Bożeny Sławiak 29 lipca 2013 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odmówił wykreślenia zabytkowej fasady z rejestru zabytków województwa lubuskiego. Natomiast 9 lipca 2014 r. wskutek wniosku właścicieli o ponowne rozpoznanie sprawy Minister prawomocnie utrzymał swoją wcześniejszą decyzję.
[info/foto: Roland Semik]
Komentarze
1) plany, które odnalazły się w archiwum miejskim we Frankfurcie niestety nie są planami budowlanymi. To co zachowało się we Frankfurcie, to plany "ewakuacyjne" dla urzędu nadzoru budowlanego. Nie ma na nich wszystkich wymiarów, brakuje również rysunków przekrojów i elewacji, nie mogą więc stanowić planów budowlanych.
2) Podpis architekta Otto Morgenschweissa potwierdza jedynie zgodność planów budynku z ówczesnymi przepisami bezpieczeństwa. Sam rysunek wykonany został w 1926r. o czym informuje treść pism, które znajdują się w archiwum, czyli już po zakończeniu budowy kina w 1924r. Jednak fakt, że zostały sporządzone już po wybudowaniu obiektu, pozwala przypuszczać, że oddają one rzeczywisty stan budynku.
3) Należy sprostować, że budynek kina reprezentuje raczej niemiecki ekspresjonizm z elementami art deco.
4) Według opracowania E. Reissa (Hefte des Historischen
Vereins zu Frankfurt (Oder) e.V., Ausgabe: 2.Heft/2012), wiemy, że architektowi towarzyszyli również: frankfurcki rzeźbiarz Georg Fuerstenberg, i berliński malarz Kujawa.
5) Odnośnie kontrowersji dotyczącej autorstwa projektu kina, należy stwierdzić, że materiały źródłowe zawsze jednoznacznie wskazywały autorstwo A. Rebigera. Autorzy podający innego projektanta być może nie dysponowali tymi materiałami.
Pozdr. Adrian Mermer
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.