Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy połączenia tramwajowego między Słubicami a Frankfurtem. Większość mieszkańców Słubic jest przeciwna temu pomysłowi. Ku ich opinii skłaniają się również władze miasta.


W konsultacjach, które trwały przez ponad tydzień czasu, wzięło udział 265 mieszkańców, z czego 187 opowiedziało się przeciw tramwajowi. To mało jak na 13 tysięcy osób uprawnionych do głosowania, ale władze miasta liczą się z takim wynikiem.

- Szanuję opinię mieszkańców. Jest to dla mnie ważny wskaźnik. Skoro słubiczanie określili, że nie chcą linii tramwajowej, moje stanowisko również będzie na nie – poinformował burmistrz Słubic Tomasz Ciszewicz.

W trakcie trwania konsultacji także na portalu Słubice24 odbywało się głosowanie w sprawie połączenia tramwajowego. Wyniki sondy internetowej były podobne jak konsultacji społecznych – większość opowiedziała się przeciw, choć nie brakowało głosów pozytywnie oceniających taki pomysł.

Na pytanie „Czy jesteś za budową połączenia tramwajowego między Frankfurtem i Słubicami?" nasi czytelnicy odpowiadali:
  • Jestem przeciw, taka inwestycja nie ma większego sensu - 402  (49.1%)
  • Tak, taka linia powinna powstać, bez względu na koszt potencjalnej inwestycji - 290  (35.5%)
  • Ciekawy pomysł, ale w tej chwili naszej gminy na to nie stać - 108  (13.2%)
  • Trudno powiedzieć, nie mam zdania na ten temat - 18  (2.2%)
Warto przypomnieć, że w 2006 roku u naszych niemieckich sąsiadów odbyło się referendum w tej sprawie i mieszkańcy Frankfurtu opowiedzili się przeciw budowie połączenia tramwajowego (83% głosów). Choć ze strony władz obu miast ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, wygląda na to, że kwestia tramwaju zostaje - przynajmniej na razie - zamknięta. Wg zapowiedzi magistratu niebawem ma za to ruszyć połaczenie autobusowe między Słubicami a Frankfurtem. Więcej informacji już wkrótce.
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 tjakuszewicz 2011-10-12 12:21
Radio Zachód, za UM Słubic podało, że wynik konsultacji ostatecznie zamyka sprawę tramwaju w Słubicach. I dobrze. Jeśli już ma powstać jakaś komunikacja między miastami to autobusy będą najlepsze. Przede wszystkim dlatego, że można dla nich dowolnie układać trasy nie ograniczając się szynami i siecią trakcyjną.

Szkoda, że tak mało osób wzięło udział w konsultacjach. Ale my - jako naród już tacy jesteśmy. Nie potrafimy i nie chcemy zająć swojego stanowiska ale za to lubimy gadać, narzekać i stawać w opozycji do wszystkiego - takie chorągiewki na wietrze.

Mam za to nadzieję, że w końcu ruszy się coś w sprawie obwodnicy Słubic, która jest na prawdę potrzebna.
#2 misia123 2011-10-12 14:15
gdyby zbierano głosy w ten sam sposób jak robiono to w sprawie obwodnicy o wiele więcej osób by się opowiedziało, tzn w centrum miasta stolik,kartka ,długopis ,taniej i więcej ...
#3 Reppen01 2011-10-12 14:46
Czyli frekwencja niereprezentatywna 2% Tylko dlaczego ludzie zameldowani w Kunowicach czy w Świecku, a chcący skorzystać z przyszej subickiej komunikacji, zostali wykluczeni z konsultacji? Uchwala RM uprawniala pelnoletnich mieszkańców calej gminy, nie tylko miasta. Pewnie udzial bylby tez wiekszy, gdyby konsultacje byly tajne/ anonimowe.
#4 bubek 2011-10-12 15:29
Ale co ma do tego mieszkaniec Świecka czy Kunowic jeżeli to dotyczyło trasy od UM do mostu ? na czym oni by tu skorzystali ? podjechaliby z pksu do mostu czy jak ? Prawda jest taka że linia tramwajowa nie ma najmniejszego sensu istnienia w tak małym mieście. Istniałby sens lini autobusowej gdyby była pewność że ludzie by korzystali z niego ale to nie Poznań Wrocław czy Warszawa i nikt nie da autobusu co 15 minut tylko pewnie raz na godzinę by był albo i rzadziej bo nie byłoby sensu dawać częściej, a i tak by było mało pasażerów bo jakbym miał czekać 30 minut na autobus to pieszo bym szybciej doszedł. Jedyne miejsce to grzybowa gdzie długo się idzie.
#5 jurand 2011-10-12 15:42
tak anonimowe...no proszę... i zacięty przecinwik czy też zolennik inicjatywy mógłby "n" razy oddać swój głos...a znalazłyby sie grupy które zaciecie by walczyły o wzwyżke głosów- nadmuchali by albo bardzo "za" albo bardzo "przeciw". Dobrze, że było nieanonimowe. Xle że słubiczanie pokazali że nie są zainteresowani tematem. Czy to tak duże poświęcenie by przyjść i się opowiedzieć za lub przeciw? Daleko nam do społeczeństwa obywatelskiego. A szkoda bo chodzi o komunikację dla nas wszystkich
#6 zwiastun2 2011-10-12 16:15
I proszę po co było się spieszyć z rozbieraniem kładki na stadionie która przeszkadzała tylko dlatego iż ktoś wymyślił sobie że tamtędy będzie jeżdził tramwaj .Tramwaju nie będzie i zabytkowej kładki też już nie ma . A szkoda bo trzeba było poczekać a nie spieszyć się na gwałt.A tak na marginesie to chciałbym zobaczyć jak wyglądały te badania stanu bezpieczeństwa tej kładki .
#7 yon 2011-10-13 06:40
Niezwykłe w tej sprawie jest to, że odbyły się konsultacje społeczne, które przyniosły wynik negatywny i ZOSTAŁY WZIĘTE POD UWAGĘ!!! Może to oznaka,że wreszcie po Bodziaku wraca do nas normalność? Brawa wielkie dla burmistrza!!!
#8 blogosfera 2011-10-13 09:29
@bubek: Radni głosowali za konsultacjami z mieszkańcami całej gminy, nie samego miasta a przyszły tramwaj miał być finansowany w ok. 5% z podatków mieszkańców gminy, nie samego miasta (ok. 90% dotacja UE, ok. 5% Frankfurt). Poza tym wiele osób z obrzeży gminy na co dzień pracuje w samym mieście, a czasem we Frankfurcie i okolicach i one też są zainteresowane wspólną komunikacją miejską (np. z Kunowic na rowerze dojechać do Słubic a tam np. przesiąść się na tramwaj do dworca kolejowego we Frankfurcie). Możliwe, że w przyszłości tramwaj będzie jeździł i na Grzybową. Od czegoś trzeba zacząć, na razie wariantów trasy jest 5 a potem można dowolnie rozwijać infrastrukturę. Frankfurt i Słubice stanowią urbanistyczną całość ze 100 tys. mieszkańców, więc sprawna komunikacja miejska jest niezbędna.

@jurand: Tajność głosowania nie niesie ryzyka wielokrotnego głosowania, jak się odnotowuje, kto już głosował (tak jak np. w wyborach do Sejmu, bez notowania nazwiska na samej karcie głosowania). Głosowanie imienne nie gwarantuje niezależnego wyboru np. wśród pracowników urzędu i podległych jednostek, którzy mogą czuć presję udziału a oddająi głosy przy świadomości, jakie stanowisko w sprawie tramwaju podczas kampanii samorządowej prezentował ich przełożony oraz to, że może on mieć wgląd w to, kto jak głosował. Nie wszyscy mają odwagę głosować jawnie inaczej niż przełożony, stąd lepsza chyba tajność głosowania.
#9 MartaP 2011-10-13 09:32
Gdyby burmistrz byl 100 procentowym zwolennikiem budowy linii tramwajowej to mozna zaryzykowac stwierdzenie ze raczej gdzies mialby wynik konsultacji bo one i tak nie byly zadeklarowane jako wiazace a ze grupa glosujacych okazala sie niereprezentatywna to tez nie stanowiloby problemu zeby podwazyc cale glosowanie. wiec wydaje mi sie ze wladzom miasta wynik glosowania byl po prostu na reke.
Stoisko do gloswania pod chmurka tez bylo, co prawda jeden dzien ale bylo:) powiedziano mi tam ze nie bedac mieszkancem miasta nie moge glosowac bo inwestycja ta dotyczy srodkow z budzetu miasta a nie gminy...stad nie-mieszkancy miasta nie moga decydowac o przeznaczeniu pieniedzy z budzetu miasta.
pomysl z anonimowym glosowaniem - rewelacja :D oczami wyobrazni widze juz co by sie tu dzialo:D
#10 blogosfera 2011-10-13 09:59
@MartaP: Masto i cala gmina mają wspólny budżet gminy, więc źle Cię poinformowano. A przy zachowaniu tajności dzialo by się to samo co w wyborach do Sejmu czy na Prezydenta. Że potwierdzasz na liście fakt odebrania kartki i nie musisz jej podpisywać tak, by osoby postronne znaly Twoje osobiste poglądy i czy myślisz jak Burmistrz czy może inaczej.
#11 MartaP 2011-10-13 10:17
Powtarzam dokladnie slowa, jakie uslyszalam od Pana wydajacego karty do glosowania, slyszac ze nie moge glosowac nie zastanawialam sie nad szczegolami, dopiero teraz kiedy sie nad tym zastanawiam czuje, ze ktos tu kogos wprowadzil w blad, pewnie nie mnie jedna. z glosowaniem anonimowym faktycznie - sprawdzilby sie ten pomysl, nie wzielam pod uwage faktu, ze mozna podpisywac liste odbioru karty i tyle, zwrocmy wiec honor Reppenowi:) pozdrawiam
#12 dNOTE 2011-10-13 10:56
Zgadzam się z Wami. Brałem udział w konsultacji. Osobiście czułem się fatalnie gdy oddawałem swój głos i musiałem wpisać obok swoje dane. Wg mnie to jest sprzeczne z zasadami obiektywizmu i wolnego wyrażania opinii. Ktoś mądry tu dobrze napisał - jak mieli głosować pracownicy burmistrza, gdy ich dane i opinia potem byłaby znana każdemu, przecież to absurd. Dla mnie te konsultacje to porażka - tu apel do władz miasta: chcecie dużej frekwencji i żeby ludzie chętnie wyrażali swoją opinię, to zróbcie prawdziwe konsultacje, a nie taka farsę. Niech będzie jak przy wyborach, jeden głos dla każdego, lista, sprawdzenie dowodu, a potem głosowanie wg uznania i bez możliwości poznania kto jest za jaką opcją. Jeśli nie, to dalej będzie głosować 200 osób na całą gminę co jest dla mnie kpiną, a nie konsultacjami. Ciekawe ile z oddanych głosów to głosy osób powiązanych z UM, którzy musieli zagłosować tak jakie są poglądy ich szefa. Szkoda, musimy się jeszcze uczyć demokracji.
#13 znawca 2011-10-13 15:20
Pierw niech powstanie ten obiecany autobus. Oczywiście mam nadzieje, że ni będzie jeździć z pod Urzędu Miejskiego na dworzec we Frankfurcie Moim skromnym zdaniem autobus powinien zahaczać o takie przystanki jak .... Grzybowa w stronę centrum obok dawnego Komesu następny na wysokości Kościoła kolejne to w centrum ze dwa następnie Stary Kościół, Sportowa, kolejny gdzieś przy nowym osiedlu domków (docelowo jak zrobią drogo poprzez osiedle aż do Kunowic), Strefa, Dworzec PKP i z powrotem podobna trasa. Wielu ludzi by było zadowolonych, biletu po 2 zł maks 2,50 i z pewnością z czasem by to się przyjęło i autobusy były by rentowne. Oczywiście to musi być nowy sprzęt a nie autosany jakimi posługuje się jedyny słuszny przewoźnik w Słubicach:P.
#14 Vubato23 2011-10-15 20:16
mam nadzieje że powstanie linia tramwajowa ( przynajmniej 2 lub trzy) Nasza, Polska.
słubiczanie z pewnością korzystaliby z TAKIEJ komunikacji miejskiej. MPK niech jeździ raz na 20 minut od górnych części miasta, przez Śródmieście na OSIR czy PKP. inna linia prowadziała by z centrum słubic do przyłączonych wtedy do słubic kunowic. kolejna zaś rowniez z centrum do świecka.
#15 Vubato23 2011-10-15 20:20
linia autobusowa nie linia tramwajowa*

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.