Gorącą dyskusję wywołało jedno ze zdjęć umieszczonych na naszym profilu na Facebooku, przedstawiające ul. Jeziorną w Kunowicach i porzucony po remoncie gruz. Postanowiliśmy sprowadzić, jak legalnie można pozbyć się takiego odpadu i ile to kosztuje. O szczegóły zapytaliśmy prezesa PUK Artura Smoleńskiego.
Porzucony gruz przy ul. Jeziornej w Kunowicach
Z tymi pytaniami zwróciliśmy się do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych, które na zlecenie gminy Słubice zajmuje się wywozem odpadów. I jak się okazuje, wspomnianego gruzu można pozbyć się… bezpłatnie! Wystarczy przywieźć go do PSZOK-u, czyli Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który znajduje się w Słubicach przy ul. Krótkiej.
W PSZOK-u za darmo
- Każdy z mieszkańców gminy może przywieźć do PSZOK odpady po remoncie, w tym gruz. My przyjmiemy je bezpłatnie. Płaci za to gmina Słubice – wyjaśnia prezes PUK Artur Smoleński. Jak podkreśla prezes, ważne jest jednak to, aby odpady były odpowiednio posegregowane. Inaczej pracownicy mogą odmówić ich przyjęcia.
Oprócz gruzu w PSZOK-u można zostawić opakowania po farbach, olejach czy rozpuszczalnikach, generalnie wszystko to, czego używa się podczas remontu. Jest jednak ograniczenie, co do ilości takich odpadów - jednorazowo nie może być ich więcej niż 1 tona. Nie mogą to też być materiały izolacyjne.
Nie tylko gruz
Jak dodaje prezes Artur Smoleński, do PSZOK-u można przywieźć nie tylko odpady stricte remontowe. Muszle klozetowe i umywalki nie musza lądować w lesie czy na poboczach dróg, bo one także zostaną przyjęte bezpłatnie. Ponadto opony (1 komplet rocznie na 1 mieszkańca), a nawet zużyte drzwi, okna czy inne odpady wielogabarytowe.
Samodzielnie do Kunowic
Odpady takie można również zawieść bezpośrednio na wysypisko zlokalizowane tuż za Kunowicami przy drodze wojewódzkiej nr 137, którym zarządza ZUO International. W tym jednak przypadku zapłacimy za ich zutylizowanie. Auto zostanie zważone przed i po przywiezieniu odpadów, pracownicy określą kod odpadów i wystawią odpowiedni rachunek.
Można zamówić kontener
Gdy mamy więcej gruzu (lub sporo innych odpadów) albo nie posiadamy środka transportu, można z PUK-u zamówić kontener. Do dyspozycji mieszkańców są ich dwa rodzaje - o pojemności 3 i 7 m3. – Taki kontener udostępniamy na 5 dni, a za podstawienie i odbiór pobieramy opłatę w wysokości 200 zł netto (plus 8% Vat). Do tego oczywiście dochodzi opłata za same odpady, które trafiają na wysypisko – wyjaśnia prezes.
Gdy mamy więcej odpadów, możemy zamówić kontener
Jakie są przykładowe ceny? Bardzo zróżnicowane, w zależności od rodzaju odpadów. Tona czystego gruzu to koszt 80 zł netto. Za odpady zmieszane (np. gruz z folią, materiałami izolacyjnymi, drewnem, itp.) zapłacimy 280 zł netto, a za inne, np. za papę, nawet kilkaset zł więcej. Dlatego tak ważna jest odpowiednia segregacja, bo od niej zależna jest końcowa cena.
Tylko dla mieszkańców gminy
Powstanie PSZOK-u z założenia miało ułatwić gospodarkę odpadami, bez zanieczyszczania środowiska. - Należy jednak pamiętać, że korzystać z niego mogą tylko osoby fizyczne mieszkające na terenie gminy. Pozbywanie się odpadów przez firmy regulują zupełnie odrębne przepisy – podkreśla A. Smoleński.
Dlatego wybierając się do PSZOK należy mieć ze sobą dokument tożsamości. Trzeba też zabrać potwierdzenie dokonania opłaty za śmieci (najlepiej za ostatni miesiąc). Na tej podstawie dana osoba zostanie zweryfikowana, a wywóz odpadów ujęty w ewidencji.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych czynny jest w poniedziałki, środy i soboty w godzinach 7:00-18:00 przy ul. Krótkiej 8. Szczegółowy regulamin pracy PSZOK jest dostępny na stronie: www.pukslubice.pl.
Pozytywny finał
Sprawa gruzu na ul. Jeziornej ma swój pozytywny finał. Jeszcze dzień przed naszą publikacją sołtys Kunowic Paweł Sokołowski skontaktował się z osobą, która zostawiła go w tamtym miejscu. - Właściciel zapewnił mnie, że gruz zostanie uprzątnięty. Będę sprawę monitorować - przekazał naszej redakcji.
LInk do wspomnianej w artykule dyskusji - KLIKNIJ