W świetle ostatnich doniesień o finansowych kłopotach szpitala w Słubicach, pojawiła się dobra wiadomość. Naszą lecznicę czeka rewolucja technologiczna. Dla pacjentów powstanie specjalna platforma z e-usługami, a personel medyczny zamieni dokumentację papierową na elektroniczną. Czy to poprawi jakość usług medycznych?
9 marca był ważnym dniem dla lokalnych samorządów z naszego województwa. W Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze z kilkunastoma z nich, w tym z powiatem słubickim, podpisano umowy na realizację projektów wartych aż 46 mln złotych. Pieniądze zostaną przeznaczone na przedsięwzięcia z zakresu rozwoju społeczeństwa informacyjnego, inwestycji w infrastrukturę edukacji kształcenia zawodowego oraz gospodarki wodnościekowej.
Obecna na uroczystości marszałek Elżbieta Anna Polak podkreślała, jak duże znaczenie ma to, że pieniądze te trafią do samorządów. - One pokazują, że to właśnie w gminach i sołectwach zmieniamy region i Polskę - zaznaczyła. Powiat słubicki reprezentowali starosta Marcin Jabłoński oraz Małgorzata Krassowska-Marczyk, prezes szpitala.
Dobra wiadomość jest taka, że z tej puli 2,5 mln zł trafi do szpitala im. prof. Z. Religi w Słubicach (całkowita wartość projektu to 3 mln zł). Szpital wyda je na informatyzację: m.in. przebudowę serwerowni wraz z położeniem nowej struktury teleinformatycznej i zakup oprogramowania, a także przygotowanie specjalnej platformy dla pacjentów.
Będzie ona umożliwiała m.in. sprawdzenie wyników badań, rejestrację do lekarzy w poradniach przez internet, korzystanie z e-recept lub skierowań na badania, zdalne załatwienie spraw administracyjnych oraz możliwość stałego dostępu do danych na temat swojego leczenia. A oprócz tego np. takie nowinki jak możliwość konsultacji telemedycznej z lekarzem.
Jak przekonuje M. Krassowska-Marczyk, informatyzacja to ważny i potrzebny krok, którzy pozwoli na sprawny przepływ informacji między pacjentem a lekarzem i możliwość stałego dostępu do danych. Przede wszystkim ma się skrócić czas poświęcony na tzw. "papierologię". Lekarze będą wypełniać elektroniczną dokumentację zamiast tradycyjnej papierowej. Elektroniczny system obiegu dokumentów ma również zredukować koszty utrzymania szpitala.
Kiedy zatem będzie można zarejestrować się do poradni przez internet? – Z platformy będzie można korzystać za około rok. Związane jest to z procedurami przetargowymi, z koniecznością zakupu sprzętu. System będzie wprowadzany etapami, także niektóre moduły będą dostępne wcześniej, o czym będziemy na bieżąco informować – zapowiada prezes. I dodaje, że tak duża inwestycja nie byłaby możliwa bez unijnego dofinansowania.
Do tematu będziemy wracać.