Polityka rachunkowości jest fundamentem prawidłowego funkcjonowania każdej organizacji – niezależnie od jej wielkości, charakteru czy sektora działalności. Odpowiednie przygotowanie w tym zakresie pozwala utrzymać spójne i przejrzyste zasady rozliczeń, co przekłada się na zachowanie porządku i stabilności finansowej. Co warto wiedzieć na ten temat?
Czym jest polityka rachunkowości?
Ustawa o rachunkowości definiuje politykę rachunkowości jako wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania, które:
są odpowiednie do jej działalności,
są dopuszczone przepisami ustawy i zgodne z MSR (Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości),
zapewniają wymaganą jakość sprawozdań finansowych.
W praktyce oznacza to, że politykę rachunkowości tworzą określone, przyjęte zasady, według których przedsiębiorstwo sporządza sprawozdania finansowe i księgi rachunkowe. Zgodnie z ustawą odpowiedzialność za sporządzanie i aktualizowanie polityki rachunkowości spoczywa na kierowniku jednostki.
Jakie elementy reguluje polityka rachunkowości?
Przedsiębiorstwa prowadzą swoje zapisy finansowe na podstawie informacji, metod i zasad polityki rachunkowości. Z tego względu dokument ten powinien zawierać kilka istotnych elementów, takich jak:
Określenie roku obrotowego i okresów sprawozdawczych. Mowa tutaj o roku obrotowym, dla którego sporządzane jest sprawozdanie finansowe – zwykle jest to rok kalendarzowy lub następujące po sobie 12 miesięcy. Rok obrotowy dzieli się na okresy sprawozdawcze, którymi mogą być miesiące, kwartały lub półrocza.
Metoda wyceny aktywów i pasywów – polityka rachunkowości musi informować o sposobach rejestrowania aktywów i pasywów jednostki, a także o sposobie ustalania ich wartości bilansowej.
Zasady ustalania wyniku finansowego. Każda jednostka musi zawrzeć w zasadach rachunkowości informacje na temat sposobu ustalania wyniku finansowego, jak również uwzględnianych w tym celu kosztów i przychodów.
Zakładowy plan kont – polityka rachunkowości powinna zawierać wykaz kont księgi głównej i kont pomocniczych.
Sposób prezentacji danych – mowa tu o sposobie klasyfikacji i grupowania zdarzeń, zachodzących w przedsiębiorstwie w sprawozdaniach finansowych.
Opis systemu przetwarzania i ochrony danych – zasady rachunkowości informują o stosowanych w firmie rozwiązaniach dotyczących zarówno przechowywania, jak i ochrony danych, głównie dowodów księgowych i ksiąg rachunkowych.
Opis systemu informatycznego – jeżeli jednostka sporządza księgi rachunkowe z wykorzystaniem programów komputerowych, w polityce rachunkowości musi zamieścić szczegółowy opis używanego systemu informatycznego.
Dlaczego stosowanie polityki rachunkowości jest tak istotne?
Polityka rachunkowości reguluje sposób porządkowania zapisów operacji gospodarczych, a także wykazywania i sporządzania najważniejszych dokumentów przedsiębiorstwa. Poprawnie sporządzone zasady rachunkowości umożliwiają prowadzenie działalności zgodnie z prawem, jak również zachowanie jasności i rzetelności dokonywanych zapisów księgowych, a co za tym idzie – zapewniają przejrzystość sytuacji finansowej jednostki. Zasady zawarte w polityce rachunkowości muszą być zgodne z zapisami MSR i krajowych standardów.
[artykuł partnerski]