Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Jak powinna wyglądać polityka rachunkowości?

Polityka rachunkowości jest fundamentem prawidłowego funkcjonowania każdej organizacji – niezależnie od jej wielkości, charakteru czy sektora działalności. Odpowiednie przygotowanie w tym zakresie pozwala utrzymać spójne i przejrzyste zasady rozliczeń, co przekłada się na zachowanie porządku i stabilności finansowej. Co warto wiedzieć na ten temat?

Czym jest polityka rachunkowości?

Ustawa o rachunkowości definiuje politykę rachunkowości jako wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania, które:

  • są odpowiednie do jej działalności,

  • są dopuszczone przepisami ustawy i zgodne z MSR (Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości),

  • zapewniają wymaganą jakość sprawozdań finansowych.

W praktyce oznacza to, że politykę rachunkowości tworzą określone, przyjęte zasady, według których przedsiębiorstwo sporządza sprawozdania finansowe i księgi rachunkowe. Zgodnie z ustawą odpowiedzialność za sporządzanie i aktualizowanie polityki rachunkowości spoczywa na kierowniku jednostki.

Jakie elementy reguluje polityka rachunkowości?

Przedsiębiorstwa prowadzą swoje zapisy finansowe na podstawie informacji, metod i zasad polityki rachunkowości. Z tego względu dokument ten powinien zawierać kilka istotnych elementów, takich jak:

  • Określenie roku obrotowego i okresów sprawozdawczych. Mowa tutaj o roku obrotowym, dla którego sporządzane jest sprawozdanie finansowe – zwykle jest to rok kalendarzowy lub następujące po sobie 12 miesięcy. Rok obrotowy dzieli się na okresy sprawozdawcze, którymi mogą być miesiące, kwartały lub półrocza.

  • Metoda wyceny aktywów i pasywów – polityka rachunkowości musi informować o sposobach rejestrowania aktywów i pasywów jednostki, a także o sposobie ustalania ich wartości bilansowej.

  • Zasady ustalania wyniku finansowego. Każda jednostka musi zawrzeć w zasadach rachunkowości informacje na temat sposobu ustalania wyniku finansowego, jak również uwzględnianych w tym celu kosztów i przychodów.

  • Zakładowy plan kont – polityka rachunkowości powinna zawierać wykaz kont księgi głównej i kont pomocniczych.

  • Sposób prezentacji danych – mowa tu o sposobie klasyfikacji i grupowania zdarzeń, zachodzących w przedsiębiorstwie w sprawozdaniach finansowych.

  • Opis systemu przetwarzania i ochrony danych – zasady rachunkowości informują o stosowanych w firmie rozwiązaniach dotyczących zarówno przechowywania, jak i ochrony danych, głównie dowodów księgowych i ksiąg rachunkowych.

  • Opis systemu informatycznego – jeżeli jednostka sporządza księgi rachunkowe z wykorzystaniem programów komputerowych, w polityce rachunkowości musi zamieścić szczegółowy opis używanego systemu informatycznego.

Dlaczego stosowanie polityki rachunkowości jest tak istotne?

Polityka rachunkowości reguluje sposób porządkowania zapisów operacji gospodarczych, a także wykazywania i sporządzania najważniejszych dokumentów przedsiębiorstwa. Poprawnie sporządzone zasady rachunkowości umożliwiają prowadzenie działalności zgodnie z prawem, jak również zachowanie jasności i rzetelności dokonywanych zapisów księgowych, a co za tym idzie – zapewniają przejrzystość sytuacji finansowej jednostki. Zasady zawarte w polityce rachunkowości muszą być zgodne z zapisami MSR i krajowych standardów.

[artykuł partnerski]

Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.