Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
oszuści

Różnej maści oszuści nie ustają w wymyślaniu coraz to nowych sposób na wyłudzenie pieniędzy. Niestety, przekonała się o tym 48-letnia mieszkanka powiatu słubickiego, która straciła 35 tys. złotych biorąc udział w rzekomej bankowej prowokacji.

 Jak odbył się cały proceder? Do kobiety zadzwoniła osoba podająca się za pracownika działu bezpieczeństwa jednego z banków i poinformowała ją, że  „ktoś wziął przed chwilą na panią kredyt”. Osoba dodała, że w banku obsługującym rachunek kobiety ktoś sprzedaje dane osobowe klientów i potrzebna jest jej pomoc, aby zrobić prowokację w celu ustalenia tej osoby.

- Oszust poprosił kobietę, aby udała się do banku i wzięła kredyt, który za chwilę będzie anulowany, a pieniądze przelała na bezpieczne konto podane przez policję. Po chwili do owej kobiety zadzwonił mężczyzna podając się za „policjanta”, udzielił jej dalszych wskazówek i poinformował, że po całej akcji ma zgłosić się do komendy na przesłuchanie – opowiada Ema Murmyło ze słubickiej policji.

Niestety, 48-latka wykonała wszystkie polecenia i dała się namówić na rzekomą „prowokację”. Przekazała na ich konto 35 tysięcy złotych. Gdy się zorientowała, że padła ofiarą oszustwa, była już za późno. 18 lipca policjanci przyjęli zawiadomienie o zdarzeniu i rozpoczęli działania mające na celu namierzenie sprawców.

Słubicka policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności, rozwagi i powściągliwości, zwłaszcza w kontaktach telefonicznych, gdy rozmówcy podają się za pracowników banku, policji lub innych urzędowych instytucji.

Poniżej kilka porad od policjantów, o których warto pamiętać w takich sytuacjach.

  • Zachowajmy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z wszystkimi osobami, które dzwonią do nas w sprawie naszych pieniędzy!
  • Nigdy nie podawajmy przez telefon danych wrażliwych, a tym bardziej dotyczących rachunków bankowych, posiadanych pieniędzy lub kosztowności!
  • Nie bądźmy łatwowierni i nie ulegajmy presji chwili, czasami kilka minut zastanowienia jest niezbędne do podjęcia rozsądnej decyzji!
  • Zamiast wierzyć telefonicznemu rozmówcy, udajmy się do swojego banku i przekażmy im otrzymaną informację, wówczas uzyskamy prawdziwą wiedzę w tym zakresie!
  • Zawsze jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za policjanta, mamy możliwość sprawdzenia tej osoby i jego zamiarów kontaktując się z najbliższą jednostka policji, nawet jeżeli nasz numer telefonu  będzie blokowany przez owego rozmówcę, postarajmy się nawiązać kontakt z innego telefonu, lub zwróćmy się o pomoc do sąsiada lub kogoś w pobliżu!
  • Nie wierzmy w każdą przekazaną nam telefonicznie historię, dopóki jej nie sprawdzimy u źródła, przykładem są właśnie oszustwa dokonywane metodami : „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, a pomysłowość przestępców nie zna już granic!
  • Nie oddzwaniajmy na ten sam numer telefonu, z którego dzwonią do nas te osoby, zadzwońmy na numer jednostki policji, który jest ogólnie dostępny i wskazany do kontaktu!
  • Policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych przez siebie sprawach i ich szczegółach i nie angażują do tego osób postronnych!
  • Policjanci nigdy nie zwracają się o przekazanie im gotówki i nie namawiają do wpłat pieniędzy na wskazane konta!
  • Policjanci nigdy nie zwracają się o przekazanie pieniędzy, bądź innych wartościowych przedmiotów w celu ich ochrony i aby złapać przestępców!
  • Policjanci nigdy nie oferują wynagrodzenia za udział w prowadzonych czynnościach!
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.