Zawód kierowcy w transporcie przeszedł w ciągu ostatnich dwudziestu lat bardzo długą drogę. Ze względu na dużą konkurencyjność kierowcy polscy stali się jedną z najlepiej radzących sobie grup na europejskim rynku pracy w tej branży. Obecnie już jedna czwarta wszystkich przewozów w granicach UE obsługiwana jest przez Polaków. Jak obecnie kształtuje się sytuacja zawodowa w branży transportu drogowego?
Polski rynek transportu drogowego obecnie
Wszelkie dane wskazują na to, że w Polsce wciąż brakuje rąk do pracy w zawodzie kierowcy – niezależnie, czy obszarem działania danej firmy jest transport międzynarodowy, czy krajowy. Sytuacja taka nie wynika bynajmniej ze złych warunków, jakie firmy transportowe oferują kierowcom – tutaj sytuacja jest całkiem niezła, a z każdym rokiem kierowcy mogą liczyć na więcej. Najważniejszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest coraz bardziej chłonny rynek i zwiększające się zapotrzebowanie na usługi, jakie oferuje transport drogowy. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, na chwilę obecną tylko w Polsce brakuje 100 tys. kierowców, co przy liczbie osób zatrudnionych w całym sektorze wynoszącej więcej niż 600 tys. osób, jest wartością bardzo dużą. Można więc powiedzieć, że rynek pracy jest w tym momencie bardzo chłonny, a nowi kierowcy nie powinni mieć większego problemu ze znalezieniem zatrudnienia.
Ile zarabia kierowca w branży transportowej?
Zarobki kierowców w branży transportowej zależą oczywiście od wielu, zróżnicowanych czynników. Przede wszystkim liczą się trasy, na jakich pracuje dany kierowca. Średnio najmniej zarabia się na krótkich trasach w transporcie krajowym, w którym tryb pracy kierowców często nie odbiega znacznie od klasycznej pracy na etacie. Najlepsze warunki finansowe oferuje się kierowcom, którzy obsługują bardzo długie trasy zagraniczne. W tym przypadku dobre zarobki idą niestety w parze z dość dużymi niedogodnościami, jak chociażby czas, jaki zajmuje pojedynczy przejazd. W branży, jaką jest spedycja drogowa, sporą rolę gra również firma, w jakiej zatrudniony jest kierowca. Tak samo, jak w każdym innym sektorze gospodarki, niektórzy pracodawcy płacą lepiej, a inni gorzej. Kolejnym ważnym czynnikiem jest doświadczenie i staż pracy kierowców. Z całą pewnością doświadczony trucker może liczyć na znacznie więcej niż nowicjusz.
Jakie warunki należy spełnić, by zostać kierowcą?
Do zdobycia uprawnień kierowcy w transporcie drogowym wiedzie bardzo prosta droga. Wymaga ona oczywiście poświecenia czasu i pracy, a także zainwestowania pewnej sumy pieniędzy. Pierwszym krokiem jest uzyskanie świadectwa kwalifikacji wstępnych – zwykłych albo przyspieszonych (zwykłe przeznaczone są dla kierowców, którzy nie ukończyli 21. roku życia, a przyspieszone dla pozostałych). Kończący się egzaminem kurs trwa w zależności od rodzaju od 130, do 260 godzin i kosztuje od trzech, do nawet siedmiu tysięcy złotych. Oprócz tego kierowca musi oczywiście zdać egzamin na prawo jazdy kategorii C+E, które upoważnia do kierowania zestawem o wadze całkowitej większej niż 3,5 tony. Wielu kierowców decyduje się na zdobycie dodatkowych uprawnień, na przykład na przewóz ładunków nienormatywnych, albo niebezpiecznych. Wymaga to ukończenia odpowiednich kursów i zdania egzaminu. Obecnie do rozpoczęcia pracy konieczne jest też wyrobienia karty kierowcy – podstawowego dokumentu upoważniającego do wykonywania zawodu kierowcy w transporcie drogowym na terenie UE. Ostatnim i chyba oczywistym krokiem do rozpoczęcia pracy jest aplikowanie do konkretnej firmy transportowej. Biorąc pod uwagę duże zapotrzebowanie na pracę kierowców w chwili obecnej, przeciętny czas od uzyskania uprawnień, do uzyskania zatrudnienia nie jest długi.
[artykuł partnerski]