Specyfika zawodu kierowcy niejako wymaga wyodrębnienia przepisów, które dotyczą jedynie tej grupy zawodowej. Dlaczego? Głównie ze względów bezpieczeństwa. Sprawdźmy, dlaczego czas pracy regulowany, jak wyglądają normy obowiązujące kierowców i co grozi za niestosowanie się do przepisów.Jaki jest powód unormowania czasu pracy kierowców?
Jak wspomniano na samym początku, głównym powodem unormowania czasu pracy kierowców są względu bezpieczeństwa. Podróżowanie po całym kraju, czy nawet kontynencie na czele ogromnego samochodu ciężarowego stanowi wymagające i odpowiedzialne zajęcie, które może zmęczyć nawet najbardziej wytrawnych prowadzących. Nie od dzisiaj wiadomo, że zmęczenie i chroniczne niewyspanie jest jednym z powszechniejszych powodów nieszczęśliwych zdarzeń drogowych. Kierowca zmęczony to kierowca, który nie reaguje tak szybko na dynamicznie zmieniającą się sytuację na drodze. Jeśli kierowca przez kilkadziesiąt godzin porusza się po prostej drodze, to siłą rzeczy w pewnym momencie czuje znużenie drogą, co usypia jego czujność.
Dlatego też, widząc wzrastające wskaźniki wypadków z udziałem kierowców zawodowych, zdecydowano się na restrykcyjne unormowanie kwestii długości ciągłej pracy kierowcy i stworzono czas pracy kierowców.
Charakterystyka norm czasu kierowcy
Czas pracy kierowcy 2021 – co trzeba o nim wiedzieć? Ile może pracować kierowca zawodowy, bez względu na to, czy porusza się po drogach krajowych, czy międzynarodowych? Maksymalnie 9 godzin w ciągu doby. Jeśli jednak istnieją uzasadnione pobudki natury ekonomicznej, 2 razy w ciągu tygodnia kierowca może wydłużyć swój czas pracy do 10 godzin.
Po 9 godzinach jazdy kierowca jest zobowiązany do oddania się odpoczynkowi, który trwa 11 godzin. Warto przy tym wspomnieć, że 9 godzin odpoczynku powinno być realizowane ciągiem, 2 pozostałe godziny można zrealizować w innym czasie w ciągu doby. Jeśli kierowca podróżuje przez 4.5 godziny za jednym razem, dodatkowo przysługuje mu 45-minutowa przerwa, która w zależności od potrzeb kierowcy może zostać podzielona na 2 części. I w tym przypadku jedna z podzielonych przerw musi wynosić co najmniej 30 minut.
To jednak nie wszystkie informacje dotyczące norm czasu pracy kierowcy zawodowego. W ciągu całego tygodnia kierowca może wyrobić maksymalnie 56 godzin, przy czym dwa tygodnie pracy nie mogą przekroczyć wolumenu godzinowego na poziomie 90 godzin. Dodatkowo przynajmniej jeden z okresów wypoczynkowych kierowcy w ciągu dwóch tygodni musi wynieść przynajmniej 24 godziny.
Jakie konsekwencje za naginanie przepisów?
Organem nadzorującym wywiązywanie się kierowców z ustawowych norm czasu pracy jest Inspekcja Transportu Drogowego. Prawo do kontroli dokumentacji czasu pracy zawodowych kierowców ma również Państwowa Inspekcja Pracy. Jakie dokumenty mogą zostać poddane kontroli?
Przede wszystkim ewidencja czasu pracy, którą obowiązek ma prowadzić każdy zatrudniony na stanowisku kierowcy zawodowego. Zapisy na wykresówkach, wyciągi z karty kierowcy, a także wydruki z tachografu cyfrowego są dostatecznie wiarygodne, by móc zweryfikować, czy kierowca faktycznie stosował się do ustanowionych norm. Co, gdy w wyniku kontroli zauważa się przekroczenie ustawowego czasu pracy? W takiej sytuacji pracodawca jest obciążony surową karą. W przypadku lekkiego naciągnięcia przepisów przewidziany jest mandat za nieprzestrzeganie norm odpoczynku i nadliczbowe godziny pracy kierowcy. Jeśli przewinienia są rażące, firmie przewozowej grozi utrata licencji na przewóz, co może bezpośrednio wpłynąć na trudność z dalszym prowadzeniem działalności gospodarczej.
[artykuł partnerski]