Ubezpieczenie assistance to dobrowolna polisa, które zapewnia wsparcie ubezpieczyciela w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze. Ochrona działa 24 godziny na dobę. Zakres polisy może obejmować jedynie usługi podstawowe (np. holowanie po wypadku) lub rozszerzone, wzbogacone pakietem dodatkowych świadczeń, np. medycznych i prawnych.
Jak wynika z raportu Mondial Assistance, aż 69% zgłoszeń z assistance dotyczy awarii pojazdu, 26% — wypadku i tylko 5% — kradzieży. 81% kierowców przebywający za granicą korzysta z pomocy assistance po awarii samochodu.
Choć moje auto ma dopiero 7 lat, w ciągu ostatniego roku kilka razy odmówiło posłuszeństwa — mówi Marcin, 40-latek z Legionowa, właściciel rodzinnego Renault Grand Espace. Choć wszystkie usterki udało się naprawić, zacząłem się zastanawiać, jakiego psikusa znów niespodziewanie mi spłata. Zwłaszcza że miałem w planach kilka długich rodzinnych podróży po Polsce.
Kiedy przyda się assistance?
Rozwiązaniem moich problemów okazało się dobre assistance. Nawet jeśli moje auto zepsuje się w trasie albo nie zechce ruszyć z parkingu ubezpieczyciel udzieli mi pomocy — dodaje mężczyzna.
Assistance zapewnia wsparcie ubezpieczyciela po kolizji, wypadku, awarii i kradzieży auta. Niektóre pakiety zapewniają również pomoc w przypadku braku paliwa czy rozładowania akumulatora. Szczegółowy zakres świadczeń zależy od konkretnego towarzystwa i wybranego pakietu.
W ramach standardowego wariantu assistance większość towarzystw zapewnia:
- holowanie pojazdu;
- naprawę na miejscu zdarzenia;
- samochód zastępczy;
- transport kierowcy i pasażerów do najbliższego warsztatu lub innego, wskazanego przez nich miejsca;
- organizację i sfinansowanie noclegu w hotelu.
Kierowca, który wykupi pakiet rozszerzony, może liczyć również na:
- pomoc w razie braku paliwa;
- pomoc w razie rozładowania akumulatora;
- samochód zastępczy (z reguły na dłuższy okres niż w pakiecie standardowym);
- organizację i sfinansowanie noclegu w hotelu (z reguły na dłuższy okres niż w pakiecie standardowym);
- dostarczenie części zamiennych;
- pomoc przy wymianie koła;
- organizację i sfinansowanie opieki nad małoletnimi dziećmi i/lub zwierzętami domowymi;
- usługi tłumacza.
Darmowe assistance w ramach OC i AC
Wielu ubezpieczycieli (wśród nich m.in. AXA, PZU, Aviva, Link4 czy Generali) oferuje swoim klientom darmowe pakiety assistance, dołączane do OC i AC. Czy warto po nie sięgnąć? To zależy. Zakres gratisowych usług jest z reguły stosunkowo wąski. Dla wymagającego kierowcy, który chce ochronić auto kompleksowo, może okazać się on niewystarczający. Dla tego, któremu wystarczą jedynie podstawowe świadczenia (holowanie, naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia czy pomoc informacyjna), będzie strzałem w dziesiątkę.
Ważne: zakres świadczeń w ramach darmowego assistance jest inny w każdym towarzystwie. Aby polisa okazała się realnym wsparciem, dokładnie sprawdź, jakie usługi zapewni Ci ubezpieczyciel.
Przemyśl, zanim wybierzes
Aby polisa okazała się naprawdę użyteczna, powinna być dostosowana do potrzeb, oczekiwań i zawartości portfela kierowcy.
- Często podróżujesz za granicę? Sięgnij po assistance działające również poza Polską.
- Jeździsz Volkswagenem, Audi lub Toyotą? To właśnie te auta najczęściej padają łupem złodziei (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Ponad 9 tys. skradzionych samochodów w 2018 roku). Wybierz polisę gwarantującą auto zastępcze po kradzieży.
- Masz małoletnie dzieci, psa lub kota? Upewnij się, że w przypadku nieszczęśliwego wypadku ubezpieczyciel zapewni im opiekę lub transport (w zależności od okoliczności zdarzenia).
- Zdarzyło Ci się wlać do baku nieodpowiednie paliwo albo utknąć na drodze z powodu braku benzyny? Zabezpiecz się na przyszłość i zadbaj o to, aby zakres polisy uwzględniał takie zdarzenia.
Jak uniknąć błędów przy wyborze assistance?
Wybierając assistance, zwróć uwagę na następujące parametry:
- ceny. Wiesz już, na jakich świadczeniach najbardziej Ci zależy? Wybierz polisę, która spełni Twoje oczekiwania i nie obciąży portfela. Aby porównać dostępne na rynku oferty, skorzystaj z darmowej porównywarki assistance, dostępnej pod adresem https://ranking-assistance.pl. Wypełniając prosty formularz, zawierający dane pojazdu i kierowcy otrzymasz kilkanaście zróżnicowanych cenowo ofert. Jeśli któraś z nich spełni Twoje oczekiwania, będziesz mógł od razu zawrzeć umowę i opłacić składkę. Skorzystanie z porównywarki jest zupełnie darmowe, a ceny przedstawionych przez nią polis nie są wyższe od tych, proponowanych bezpośrednio na stronach towarzystw.
- wartość franszyzy kilometrowej. Franszyza kilometrowa to określona w kilometrach wartość, określająca odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń. Co to oznacza w praktyce? Jeśli wartość franszyzy w Twoim assistance wyniesie 30 km, ubezpieczyciel udzieli Ci pomocy, jeśli do zdarzenia dojdzie w takiej lub większej odległości od miejsca zamieszkania. Jeśli wypadek, kolizja lub stłuczka będą miały miejsce bliżej domu, TU nie weźmie za nie odpowiedzialności. Zależy Ci na tym, aby assistance działało wszędzie, bez względu na odległości? Sięgnij po polisę bez franszyzy kilometrowej;
- zakres terytorialny. Zwłaszcza jeśli planujesz zagraniczne podróże, upewnij się, że Twoja polisa działa nie tylko w Polsce, ale również za granicą;
- limity kilometrowe i kwotowe. Większość pakietów assistance określa limity kilometrowe i kwotowe dotyczące konkretnych usług. Wynajem samochodu zastępczego? Tak. Po kolizji na 3 po wypadku na 5, po kradzieży aż na 7 dni. Holowanie? Tylko do 200 km. Transport kierowcy do celu podróży? Wyłącznie po wypadku. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, upewnij się, na jakie świadczenia możesz liczyć;
- wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela zawarte w OWU. Wyłączenia odpowiedzialności to sytuacje, w których ubezpieczyciel nie weźmie odpowiedzialności za powstałe zdarzenie i co za tym idzie, nie udzieli pomocy. Świadomość wyłączeń pozwoli Ci uniknąć błędów (często nieświadomie popełnianych przez kierowców).