Ferie już powoli się kończą. To czas nie tylko na zasłużony odpoczynek – zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, ale również dobry czas na podsumowanie mijającego półrocza. W słubickim liceum czas mijał nie tylko na nauce.
Dwa tygodnie zimowego odpoczynku dobiegają końca. Wcześniej w szkołach zakończył się pierwszy semestr. Maturzyści pisali próbne egzaminy, mieli studniówkę, drugoklasiści bawili się na połowinkach. Taki rytm uczniom wyznacza rok szkolny. Ale nie tylko to działo się w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Zbigniewa Herberta w Słubicach. Nauczyciele podsumowali właśnie pierwsze półrocze.
Matura na 100%
- Semestr był udany. Przede wszystkim cieszy raport Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, który ukazał się jeszcze we wrześniu – mówi Maria Jaworska, dyrektor szkoły. Z dokumentu przygotowanego przez CKE wynika, że zdawalność matury w słubickim liceum wynosi 100 proc.
- Wyniki uczniów na maturze pisemnej z przedmiotów obowiązkowych na poziomie podstawowym okazały się wysokie, a z języka polskiego, j, niemieckiego i historii - wyższe niż średnia w kraju i w województwie. Cieszą także wysokie wyniki z języka angielskiego, biologii, geografii i informatyki i niezłe z matematyki, chemii, fizyki i wiedzy o społeczeństwie – wylicza M. Jaworska. Na ten wynik zapracowali uczniowie wspólnie z nauczycielami. Aż sześcioro z nich zostało uhonorowanych medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Uczniowie liceum nieźle sobie radzą również w konkursach przedmiotowych: dwie osoby zakwalifikowały się do okręgowego etapu olimpiady z języka polskiego, po jednej z historii i wiedzy o mediach. A matematycy dostali się do półfinału konkursu matematycznego „Supermatematyk”.
Akademicki szlif
Uczniowie mieli również możliwość pogłębiać swoją wiedzę podczas dodatkowych zajęć, które specjalnie dla nich prowadzili pracownicy naukowi Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. To efekt podpisanego we wrześniu porozumienia między szkołą a uniwersytetem, na mocy którego ten ostatni objął patronatem wybrane przedmioty nauczane w liceum.
Z języka niemieckiego, polskiego, biologii i historii odbywały się dodatkowe zajęcia, spójne z podstawą programową, ale przeznaczone dla tych uczniów, którzy chcieli poszerzać swoją wiedzę. A przy okazji zasmakować trochę akademickiego sposobu prowadzenia zajęć.
Nie tylko nauka
Ale nie samą nauką szkoła żyje. Pisaliśmy o tym, że delegacja szkoły brała udział w 19. Zjeździe Klubu Szkół Herbertowskich w Warszawie. I wróciła stamtąd z wyróżnieniami. Uczniowie „wypuszczali się” również o wiele dalej.
- Grupa uczniów brała udział w polsko-niemiecko-izraelskim projekcie Building Bridges. Wspólnie z arabskimi i żydowskimi uczestnikami projektu, uczniowie brali udział w warsztatach, spotkaniach związanych z tematyką projektu i zwiedzali Izrael. Byli w Jerozolimie, Berlinie, pływali w Morzu Martwym…- opowiada Dorota Rutka, koordynatorka tego projektu. A potem był czas na rewizytę w Słubicach.
Oprócz wyjazdów, uczniowie i nauczyciele angażowali się również w wiele wydarzeń lokalnych. Brali udział w Festiwalu Nowej Sztuki lAbiRynT, rozwijali swoje uzdolnienia w ramach projektu edukacyjnego z Brandenburską Orkiestrą Państwową we Frankfurcie…
I występowali na scenie. Nie próżnowało koło teatralne, czyli Drewniane Pudełko Zwane Wyobraźnią, które prowadzi polonistka Barbara Druć. Jej podopieczni wystąpili w czasie Preludium Bożonarodzeniowego. I właśnie przygotowują kolejny spektakl.
Uczniowie angażują się również w wydarzenia sportowe w mysl zasady "w zdrowych ciele, zdrow duch". Zajmowali czołowe miejsca w Narodowych Biegach Niepodległości, Golickiej Mili czy Licealiadzie. Trenują nie tylko znane dyscypliny. Np. tegoroczni maturzyści z IIIa z zapałem ćwiczą na przerwach grę w… „zośkę”.
- Wszystko to sprawia, że i uczniowie i nauczyciele podsumowując zakończony semestr mogą powiedzieć: „udany”. A po feriach będziemy oczywiście pracować dalej - podsumowują zgodnie nasze rozmówczynie.