Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Agencja marketingowa, jak ją założyć oraz prowadzić na własną rękę?

W obecnych czasach reklama nierzadko decyduje o sukcesie finansowym danej firmy. Właśnie z tego powodu sporo osób decyduje się na współpracę z ekspertami od marketingu, a popyt na rzetelne usługi reklamowe stale rośnie. Warto także zaznaczyć, że topowe polskie agencje marketingowe osiągają obroty wynoszące setki milionów złotych rocznie i obsługują tysiące klientów biznesowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym zajmuje się agencja marketingowa i jak ją założyć na własną rękę.

W jaki sposób założyć agencję marketingową? 

Marketing jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Nieprzypadkowo, wciąż poszukiwani są specjaliści z tego zakresu, toteż pomysł założenia agencji marketingowej z pewnością może być korzystny pod kątem finansowym! Jej nadrzędnymi celami są chociażby tworzenie strategii marketingowych, kreowanie pozytywnego wizerunku, działania PR czy prowadzenie badań. Są to niezwykle szerokie obszary wiedzy, które wymagają również sporego doświadczenia. 

Agencja marketingowa a agencja reklamowa 

Na starcie należy zaznaczyć, że reklama to część marketingu, więc nieznacznie szersze znaczenie ma agencja marketingowa. Należy wyraźnie podkreślić, że nie chodzi tu tylko o samą promocyjną działalność. Tworzenie reklamowych materiałów dla klientów, a również projektowanie i wykonywanie kampanii to tylko niektóre usługi marketingowe, jakich przedsiębiorstwa cały czas potrzebują oraz szukają. Bezapelacyjnie tego rodzaju usługi powinny być dostępne w zakresie usług agencji marketingowej. Jeżeli planujesz rozpocząć taką działalność, to już na początku obligatoryjne jest określenie zakresu usług. 

Osoby, które zamierzają prowadzić ją samodzielnie, będą musiały ograniczyć ofertę do swojej wąskiej domeny. Wiele tak naprawdę zależy od twojego zaangażowania oraz predyspozycji. Możesz zacząć na własną rękę, a później będą dołączać do Ciebie nowi specjaliści i w ten sposób sukcesywnie będziecie zwiększać ofertę. Na starcie warto znaleźć właściwe osoby i zacząć budować nową markę od samego początku. Nie trzeba wcale nikogo zatrudniać, gdyż kontakty do sprawdzonych wolnych strzelców powinny wystarczyć.

agencjamarketingowa14

Kwestie formalne oraz początek działalności agencji marketingowej 

Należy mieć na względzie, że działalność reklamowa i marketingowa to nie jest działalność regulowana, zatem żadne koncesje, ani zezwolenia nie są obligatoryjne. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy zwolnieni z przestrzegania zasad prawnych. Najważniejsze są przede wszystkim przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych. Samo założenie agencji marketingowej jest relatywnie proste, gdyż nie są wymagane specjalne certyfikaty ani uprawnienia. Wystarczy założyć własną działalność gospodarczą i określić spektrum jej działań, a po paru dniach można się określać właścicielem własnej agencji marketingowej. W rejestracji firmy pomogą profesjonalni eksperci: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy

Trzeba jednak obowiązkowo uwzględnić ograniczenia tematyczne i wymagania prawne w zakresie praw autorskich w działaniach reklamowych. Na największą uwagę zasługuje fakt, że w każdej formie da się prowadzić agencję marketingową. Oznacza to, że możliwa jest zarówno spółka cywilna, jawna, jak i spółka z.o.o. i jednoosobowa działalność gospodarcza. Ewenementem jest spółka partnerska, ponieważ reguła jest taka, że mogą utworzyć ją jedynie przedstawiciele wolnych zawodów. Kiedy wybierze się już formę prowadzenia działalności to następnie trzeba ją tylko zarejestrować. Jeżeli zdecydujesz się na jednoosobową działalność gospodarczą bądź spółkę cywilną, to będziesz zmuszony wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć go do swojego urzędu miasta.

Agencja marketingowa a księgowość

Nie można ukryć, że bardzo wymagające jest prowadzenie agencji marketingowej czy też reklamowej, jeżeli weźmie się pod uwagę to, że codziennie należy mieć na względzie wiele niezbędnych wydatków. Stale pojawiają się nowe kanały komunikacji oraz opcje, z którymi właściciele agencji muszą się po prostu zmierzyć. Współcześnie reklama to przede wszystkim internet, ale też nie tylko. Nierzadko obligatoryjne okazuje się łączenie ze sobą komunikacji reklamowej we wszystkich możliwych kanałach.

Potrzebna jest do tego nie tylko spora wiedza i umiejętności, ale także niemała kreatywność. Trzeba przyznać, że nadrzędnym celem agencji marketingowej jest usatysfakcjonowanie klientów, którzy zapewniają zysk. Wykonywanie gadżetów reklamowych, kampanii online oraz kreacji wizualnych pochłania wiele czasu i energii. Aspekty księgowe najlepiej zlecić ekspertom, dzięki czemu będziesz miał więcej czas na działania kreatywne dotyczące kierowania firmą. Sprawdź księgowość dostosowaną do potrzeb agencji marketingowej: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych

Warto dodać też, że agencja marketingowa może opodatkować swoje dochody podatkiem liniowym bądź na zasadach ogólnych. Niestety karta podatkowa i ryczałt ewidencjonowany nie są możliwe dla tego grona podatników.

Ważne jest również to, że nie trzeba mieć siedziby, żeby mieć własną agencję. W ten właśnie sposób swoje zadania realizuje agencja marketingowa online, do której wystarczy komputer i oprogramowanie, a następnie da się pracować z własnego domu. Trzeba jednak mieć świadomość, że wykorzystywanie części budynku mieszkalnego na cele realizowanej działalności gospodarczej obliguje do złożenia odpowiedniej deklaracji prezydentowi miasta bądź wójtowi. W wykonywaniu biznesu online niezbędne może być korzystanie z księgowości online: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-online.

agencjamarketingowa13

Pomocne narzędzia w agencji marketingowej 

Nie ulega wątpliwości, że dobrze dobrane narzędzia do zarządzania projektami mogą zaoszczędzić wiele czasu i polepszyć komunikację w zespole. W ten sposób można przede wszystkim zredukować zbędne oraz ręczne zadania. Szczególnie ciekawe jest Firmbee, czyli oprogramowanie służące do zarządzania projektami, które ułatwia śledzenie postępów prac i organizowanie zadań poszczególnych członków zespołu. Znajdziesz i wypróbujesz je bezpłatnie: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami

Firmbee pozwala się błyskawicznie rozliczyć z pracownikami i kontrahentami, a do tego porządkuje istotne dane i przechowuje bazy kontaktów. W efekcie nie musisz się martwić, że o czymś zapomnisz lub coś będzie nieprawidłowo zrobione.

[artykuł partnerski]

Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.