27 czerwca Rada Miejska w Słubicach niemal jednogłośnie podjęła uchwałę o udzieleniu burmistrzowi wotum zaufania i absolutorium. Mariusz Olejniczak przyznał, że traktuje to jako zaliczkę na przyszłość. Podkreślił, że będzie pracował nad większą dynamiką inwestycji.
Głosowanie nad wotum zaufania poprzedziła dyskusja nad raportem o stanie gminy, który burmistrz był zobowiązany przygotować w tym roku po raz pierwszy. Obowiązek ten nałożyła ustawa o samorządzie gminnym.
ZOBACZ RAPORT
Wotum zaufania
Radni podczas dyskusji o raporcie zwracali uwagę głównie na kwestię inwestycji. Mówili o tych niezrealizowanych w ubiegłym roku, m.in. hali sportowej przy SP nr 2. Zwracali także uwagę na bieżące potrzeby – np. zamontowanie klimatyzacji w szkołach, ponieważ wysoka temperatura w salach wymusza skracanie lekcji.
- Traktuje ten raport jako „stan zero”. Przy kolejnym będziemy widzieli, co zmienia się w gminie – podkreślił szef rady G. Cholewczyński, zamykając dyskusję o dokumencie.
Po rozpatrzeniu raportu radni głosowali nad udzieleniem burmistrzowi wotum zaufania. Za jego przyjęciem opowiedziało się 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.
Mniejsze długi gminy
Radni omawiali również budżet za ubiegły rok i stan finansów gminy, podkreślając sukcesywnie malejące zadłużenie gminy. Rok 2010 zakończył się długiem 36,8 mln zł (67,92 proc.), ale już na koniec 2011 roku była to kwota 37,6 mln zł (63,33 proc.) Gmina od tego czasu systematycznie zmniejszała zadłużenie, dzięki czemu w grudniu 2018 w kasie samorządu brakowało 8,3 mln zł (8,58 proc.).
A jak ocenia ubiegły rok skarbnik gminy Rafał Dydak? Wg niego było on udany. Podczas sesji R. Dydak przedstawił podsumowanie wykonania budżetu w 2018 roku: dochody zaplanowane na poziomie 94,9 mln zł wykonano z nadwyżką uzyskując blisko 97,1 mln zł (102 proc.), natomiast wydatki udało się zmniejszyć z planowanych 99,3 mln zł do 87 mln zł (87,6 proc.) Na inwestycje wydanych zostało ponad 12,1 mln zł. Zaplanowana była większa kwota, ale nie wszystkie udało się zrealizować – m.in. ze względu na problemy z wykonawcami.
Na temat wykonania budżetu przez gminę Słubice pozytywnie wypowiedziała się również Regionalna Izba Obrachunkowa. W swojej opinii zapisała, że zamiast zaplanowanego deficytu w kwocie 4,4 mln zł, gmina zakończyła rok 10 milionową nadwyżką.
ZOBACZ OPINIĘ RIO
Absolutorium udzielone
Wynik głosowania nad absolutorium z wykonania budżetu był podobny, jak w przypadku wotum zaufania. Za jego udzieleniem głosowało 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.
M. Olejniczak, który sprawuje urząd burmistrza od listopada ubiegłego roku, podziękował radnym za udzielenie mu absolutorium. - Odbieram to jako zaliczkę na przyszłość. Jest to dla mnie ogromny bodziec do tego, żeby w sposób jeszcze bardziej wytężony pracować na rzecz naszej gminy i mieszkańców – mówił. Podziękował też skarbnikowi i naczelnikom wszystkich wydziałów za zaangażowanie i pracę.
Więcej inwestycji?
Burmistrz nawiązał również do tematu gminnych inwestycji poruszanego w czasie sesji. - Nad ich dynamiką musimy popracować i właśnie to robimy. Uczynimy nasze Słubice miejscem, w którym będzie się wspaniale mieszkało, którego nie będziemy się wstydzić – podsumował M. Olejniczak.
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.