Też znalazłam trochę argumentów "ZA", może warto przeczytać
"Kształtowanie postawy dziecka jako członka zbiorowości przedszkolnej nie ogranicza się tylko do współżycia z rówieśnikami, lecz dotyczy także kontaktów z młodszymi i starszymi kolegami oraz osobami dorosłymi. Dlatego coraz częściej można zaobserwować tworzenie w przedszkolach grup mieszanych, skupiających dzieci w różnym wieku. Przebywanie dziecka w takiej grupie wpływa korzystnie na jego rozwój. Zróżnicowane ze względu na wiek dzieci dostarczają sobie wzajemnie szerokiego wachlarza doświadczeń emocjonalnych, społecznych i intelektualnych. Grupa swoją strukturą przypomina rodzinę i stwarza bardziej naturalne i korzystne warunki do rozwoju niż grupa jednorodna pod względem wieku. W grupie mieszanej dzieci otrzymują bogatą i różnorodną stymulację, nasilają się kontakty społeczne, dzieci wypracowują sobie różne sposoby komunikowania się z kolegami.
Zalety grupy mieszanej zróżnicowanej wiekowo:
- Przebywanie w grupie mieszanej ma znaczący wpływ na rozwój społeczny dziecka. Zajmując coraz to inną pozycję społeczną dziecko staje się osobą coraz bardziej odpowiedzialną, kompetentną, czuje się potrzebne, przez co wzrasta jego poczucie wartości i odpowiedzialności.
- Dziecko przebywa w naturalnym środowisku, zróżnicowanym lecz rzeczywistym, najbardziej odpowiednim dla jego rozwoju. Tak jak w naturalnym środowisku, nie uczy się tylko od równolatków, ale także od młodszych i starszych dzieci.
- Następuje szybsza adaptacja i integracja dzieci nowych.
- Następuje naturalna i samoistna nauka postaw tolerancji, partnerstwa i współżycia w środowisku nie ograniczonym jedynie do rówieśników.
- Bogatszy jest rozwój duchowy dzieci, przekładający się na prace plastyczne i różne formy wyrażania siebie.
- Grupa zróżnicowana wiekowo ułatwia indywidualizację oddziaływań wychowawczych, nie tylko ze względu na wiek, ale także możliwości rozwojowe poszczególnych dzieci. Każde dziecko ma swój indywidualny rytm rozwoju psychicznego, fizycznego, intelektualnego i społecznego. W grupie mieszanej wiekowo można uwzględnić wszelkie niedostatki bez wytykania ich i zwracania na nie uwagi.
- Jest możliwość stosowania zróżnicowanej i ciekawej organizacji zajęć.
Organizacja zajęć w grupie dzieci w różnym wieku jest trudniejsza niż w grupie jednolitej, ze względu na konieczność prowadzenia pracy na kilku poziomach. Zajęcia są różnicowane ze względu na rodzaj, treść i czas. Ważne jest staranne dobieranie treści ze względu na wiek, możliwości i indywidualny poziom rozwoju dzieci. Metody i formy pracy muszą być starannie dobrane, a bogaty dobór środków wizualnych powinien uatrakcyjniać zajęcia.
Niektóre zajęcia i czynności można prowadzić z całą grupą, różnicując tylko zadania. Np. na zajęciach plastycznych zadaniem dla dzieci młodszych będzie wykonanie pracy na temat dowolny a dla starszych- na temat określony przez nauczyciela. Można także różnicować techniki- maluchy mogą rysować kredkami, a starsze wykonać kolaż z różnorodnych materiałów. Inny przykład - praca z ilustracją- zadaniem dzieci młodszych może być policzenie postaci i określenie ich wyglądu, a starszych- ułożenie opowiadania związanego z treścią ilustracji.
-Przebywanie dziecka w takiej grupie wpływa korzystnie na jego rozwój. Zróżnicowane ze względu na wiek dzieci dostarczają sobie wzajemnie szerokiego wachlarza doświadczeń emocjonalnych, społecznych i intelektualnych. Grupa swoją strukturą przypomina rodzinę i stwarza bardziej naturalne i korzystne warunki do rozwoju niż grupa jednorodna pod względem wieku. W grupie mieszanej dzieci otrzymują bogatą i różnorodną stymulację, nasilają się kontakty społeczne, dzieci wypracowują sobie różne sposoby komunikowania się z kolegami."