Odpowiedź Gminy Słubice W związku z rozpowszechnianiem przez jednego z mieszkańców nierzetelnych informacji w mediach społecznościowych, które dotyczą sposobów uzdatniania wody płynącej z wodociągu miejskiego, pojawiających się w wodzie zanieczyszczeń, a także wpływu wysypiska śmieci w Kunowicach na wodę, publikujemy stanowisko w tej sprawie Zakładu Usług Wodno-Ściekowych w Słubicach oraz spółki ZUO International z Kunowic
Pytania, które autor postawił we wspomnianym wpisie poprzedziliśmy znakiem:
---
Czy wystąpienie skażenia mogło być również spowodowane faktem nienależytego nadzoru nad urządzeniami wchodzącymi w skład systemu dezynfekującego wodę na wypadek, m. in. właśnie skażenia mikrobiologicznego oraz przede wszystkim brakiem należytej kontroli i bieżących przeglądów nad stanem technicznym maszyn i urządzeń wspomagających prawidłowy oraz nieodzowny proces dezynfekcji wody? Być może główne urządzenia nie były sprawne od kilku miesięcy lub zostały umyślnie zdemontowane i nikt nie kwapił się do ich sprawdzenia i naprawy lub kupna nowych, w przypadku ich uszkodzenia? Dlaczego?
Odpowiedź ZUWŚ
1. Praca Stacji Uzdatniania Wody (SUW) w Słubicach jest pod ciągłym, całodobowym nadzorem. Urządzenia i proces technologiczny związany z ujmowaniem, uzdatnianiem i transportem wody jest objęty monitoringiem oraz zautomatyzowany.
2. Wszelkie ewentualne awaryjne zdarzenia, do których mogłoby dochodzić podczas procesu technologicznego, są weryfikowane i korygowane. Po informacji o zlokalizowaniu potencjalnych usterek, następuje niezwłoczne ich usunięcie.
3. Dezynfekcja wody prowadzona jest pod nadzorem Sanepidu, w określonych terminach. Wdraża się ją ze względu na działania profilaktyczne, zapobiegawcze, np. w okresie nadmiernego zapotrzebowania na wodę i jej dużych rozbiorów przez odbiorców (najczęściej w okresach letnich, podlewania trawników), a także doraźne po usuwaniu awarii na sieci wodociągowej oraz po wystąpieniu przekroczeń mikrobiologicznych, potwierdzonych wynikami badań wody.
---
W jaki sposób dawkuje się dezynfektant – środek chemiczny do dezynfekcji wody, w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia skażenia mikrobiologicznego w ZUWŚ Sp. z o.o. (…) Na czym polegają działania ZUWŚ Sp. z o.o. nazwane regularną dezynfekcją?
Odpowiedź ZUWŚ
1. Dawka dezynfektanta jest ściśle określona i podawana w dwóch trybach: automatycznym
i ręcznym. W trakcie każdej dezynfekcji sieci wodociągowej, w różnych punktach na sieci, poziom chloru wolnego w wodzie jest monitorowany przez ZUWŚ i służby sanitarne. Stężenie chloru w wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie może przekraczać 0,3 mg/l w kurku czerpalnym (tj. kranie) u konsumenta. Taka dawka jest dopuszczona jako bezpieczna dla ludzi, co zostało określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2007 roku (Dz.U. 2017 poz. 2294). W warunkach, kiedy sieć wodociągowa na co dzień nie jest poddawana stałej dezynfekcji (tak jest w przypadku wodociągu publicznego w Słubicach), w czasie podawania dezynfektanta, zapach chloru może być wyraźny i odczuwalny przez odbiorców. Zapach chloru jest wyczuwalny już przy stężeniu 0,05 mg/l.
2. Chlorowanie jest najbardziej skuteczną metodą dezynfekcji sieci wodociągowej.
---
ZUWŚ Sp. z o.o. dysponuje szeregiem monitoringu i systemami komunikacyjnymi, do którego mają dostęp osoby funkcyjne, tak aby zostać szybko poinformowanym i w odpowiedni sposób oraz jak najkrótszym czasie zareagować, a także doprowadzić do zachowania ciągłości świadczenia usług – dostawy wody. Kto i kiedy zareagował, a kto faktycznie przyjechał z odsieczą, to jest inna sprawa.
Odpowiedź ZUWŚ
1. Wszelkie prace, związane z usuwaniem awarii, wykonywane są niezwłocznie, dlatego też przerwy w dostawie wody (brak wody) nie trwają dłużej niż kilka godzin. Jest to czas potrzebny do wykonania niezbędnych robót, związanych z naprawą. Większość tych prac nie byłaby możliwa do wykonania bez konieczności wstrzymania dostaw wody bądź obniżenia jej ciśnienia.
2. W przypadkach zdarzeń awaryjnych, które związane są z koniecznością wstrzymania dostaw wody, informacje przekazywane są na bieżąco i niezwłocznie do służb sanitarnych (powiatowy Sanepid) oraz władz gminy.
3. W przypadkach wydania decyzji Sanepidu o nieprzydatności lub warunkowej przydatności wody do spożycia wszelkie podejmowane działania naprawcze prowadzone są pod nadzorem oraz po uprzednim poinformowaniu Sanepidu oraz władz gminy i wydaniu przez służby sanitarne zgody na podjęcie określonych działań.
---
Co zawiniło? Z pewnością zła diagnoza pracowników, którzy w pocie czoła usuwali ciężką awarię do późnych godzin nocnych. Jednak jakie było moje zdumienie, kiedy na konferencji zorganizowanej w Urzędzie Miejskim, w której wzięli udział pani Burmistrz i prezes ZUWŚ Sp. z o.o. usłyszałem, że przyczyną tej sytuacji była sobie pewna burza, która „wyprodukowała” i uwolniła bakterie.
Odpowiedź ZUWŚ
1. Pracownicy ZUWŚ nie stawiają diagnozy, lecz po weryfikacji możliwych przyczyn zdarzenia przystępują do konkretnych, zaplanowanych prac, podjęcie których ma na celu jak najszybsze usunięcie potencjalnych źródeł awarii i zapewnienie ciągłości dostaw wody o odpowiednich parametrach.
2. Niezależne czynniki zewnętrzne (m.in. wyładowania atmosferyczne, ulewny, gwałtowny deszcz, grad itd.) mogą oddziaływać na funkcjonowanie urządzeń wykorzystywanych
w procesie produkcji oraz dystrybucji wody i w związku z tym pośrednio wpływać na jakość wody.