26. Jak ocenia pan/pani obecną politykę transgraniczną? Jest właściwa czy należy coś w niej zmienić? Jak powinny wyglądać stosunki z naszymi sąsiadami zza Odry?
MARIUSZ OLEJNICZAK
Jako burmistrz Słubic, po 5 latach współpracy z obecnym nadburmistrzem Rene Wilke bardzo dobrze oceniam nasza współpracę. Chciałbym kontynuować wspólne projekty, ale także otworzyć się na nowe realizacje i innowacje.
MARZENA SŁODOWNIK
Jesteśmy jednym organizmem miejskim – nasze DWUMIASTO będzie się rozwijać, kiedy rozwijać się będą zarówno Słubice, jak i Frankfurt. Chcemy, jako komitet, być BUDOWNICZYMI MOSTÓW, i ważne jest, żeby to były MOSTY DO JUTRA, w każdym obszarze życia i naszej współpracy. Nie zależy nam na papierologii, martwych umowach i fasadowej współpracy. Przykładem może być rok 2020 i czas pandemii, kiedy nasze systemy, współpraca, podpisane umowy nijak się miały do zastanej rzeczywistości. Dzisiaj współpraca kwitnie w obszarze Kultury – realna współpraca od 20 lat. Szkoda, że koncepcja Europejskiej Stolicy Kultury się nie powiodła się, Turystyki – informacja turystyczna w FFO, Nauki – Collegium Polonicum, wspólną placówkę, ważny czynnik rozwoju dwumiasta – impuls w kierunku nauki i zmian. Tutaj widzimy duży potencjał społeczny i większe włączenie CP w życie miasta. No i Centrum Kooperacji z polsko niemieckim zespołem i realizacją wspólnych projektów
Przed nami wiele wyzwań. Potrzebujemy bliźniaczej współpracy w nowych obszarach – komunikacja miejska, infrastruktura drogowa, w tym budowa nowych mostów, przestrzeń miejska i smart city, zagospodarowanie terenu wokół Odry, szczególnie po polskiej stronie. I kontynuacji współpracy w obszarach, w których z powodzeniem funkcjonuje. A poza tym ODWAGI, KOOPERACJI, WSŁUCHANIA SIĘ W POTRZEBY MIESZKAŃCÓW, NOWEGO SPOJRZENIA, aby przestrzeń DWUMIASTA była inteligentna, zrównoważona i technologicznie innowacyjna. W naszym programie znalazły się: Most północny i kładka dla pieszych na południe od obecnego mostu, Marina, podstawowa szkoła bilingualna (w przyszłości), kształcenie osób dorosłych – powołanie Uniwersytetu Ludowego, Uniwersytetu III wieku, Język niemiecki dla wszystkich uczniów od przedszkola do końca szkoły średniej, WOŚP – sztab transgraniczny, FUNDUSZ lokalny pogranicza
Moim zdaniem powinniśmy się też skupić na zwiększeniu współpracy w zakresie edukacji (więcej szkół i przedszkoli powinno mieć bezpośrednią współpracę z odpowiednimi placówkami zza Odry). Dzieci i młodzież zdobywają najwięcej wiedzy przez doświadczanie. Wiem, że wymiana dzieci i młodzieży jest znacznie ograniczona z uwagi na regulacje związane z przekraczaniem granicy (brak dowodów osobistych u dzieci, konieczność zgłaszania wycieczek zagranicznych do polskiego kuratorium), dlatego widzę tutaj potrzebę współpracy z Nadburmistrzem Frankfurtu w zakresie negocjowania z polskimi i niemieckimi służbami granicznymi oraz właściwymi urzędami o wypracowanie rozwiązań szczególnych dla miast partnerskich. Współpraca powinna być także zwiększona w zakresie kooperacji służby zdrowia. Oba miasta mierzą się z korkami w ich centrum wywołanymi ruchem granicznym.
SYLWIA SZARY
Brak odpowiedzi.