Dzieje się źle. Obserwując to co dzieje się w gminie, nasuwa się pytanie czy ludzie podejmujący kluczowe decyzje w naszej gminie powinni nadal sprawować swoje funkcje?
Afery, kolesiostwo, ustawianie przetargów, niegospodarność i szastanie publicznymi finansami dyskwalifikuje tych ludzi jako włodarzy naszego miasta.
Burmistrzowie miasta mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą mają prawo wystąpić rada gminy lub my mieszkańcy. Na radę gminy nie możemy liczyc, bo to przecież koledzy naszego włodarza, ale idąc za przykładem powiatu, najwyższy czas abyśmy my mieszkańcy zrobili porządek z tą mafią.
Z inicjatywą przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania np. wójta na wniosek mieszkańców ma prawo wystąpić:
• grupa 5 osób posiadających prawo wybierania rady danej gminy,
• statutowa struktura terenowa partii politycznej działającej w gminie,
• organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania jest co najmniej obszar danej gminy.
O powstaniu takiej inicjatywy należy powiadomić wójta oraz komisarza wyborczego. Inicjator referendum powinien też podać do wiadomości mieszkańców gminy, na swój koszt, w sposób zwyczajowo w niej przyjęty, informację na temat tego, czego ma dotyczyć referendum oraz o przyczynach uzasadniających odwołanie wójta.
W ciągu 60 dni od powiadomienia wójta należy zebrać podpisy mieszkańców popierających tą inicjatywę. Aby referendum mogło zostać zorganizowane, inicjatywę musi poprzeć co najmniej 10% osób uprawnionych do głosowania.
Podpisy zbiera się na kartach zawierających:
• informacje o przedmiocie zamierzonego referendum oraz o tym, że poparcia nie można wycofać,
• nazwiska i imiona członków grupy inicjatywnej oraz imię, nazwisko i miejsce zamieszkania pełnomocnika – jeżeli inicjatorem referendum jest grupa obywateli,
• nazwę i adres siedziby statutowej struktury terenowej partii politycznej lub organizacji społecznej oraz imię, nazwisko i adres zamieszkania pełnomocnika – jeżeli inicjatorem referendum jest partia polityczna lub organizacja społeczna.
Mieszkaniec gminy popierający wniosek o przeprowadzenie referendum powinien podać na karcie nazwisko, imię, adres zamieszkania i numer ewidencyjny PESEL oraz potwierdzić te dane własnoręcznym podpisem.
Po zebraniu podpisów inicjator referendum powinien przekazać komisarzowi wyborczemu wniosek o przeprowadzenie referendum wraz z kartami zawierającymi podpisy osób popierających tą inicjatywę i informacją o spełnieniu obowiązku poinformowania mieszkańców o planowanym głosowaniu.
Wniosku takiego nie można złożyć:
• przed upływem 10 miesięcy od wyboru wójta,
• później niż na 8 miesięcy przed zakończeniem kadencji,
• przed upływem 10 miesięcy od poprzedniego referendum.
Komisarz wyborczy w ciągu 30 dni od złożenia wniosku ma obowiązek wydać postanowienie o przeprowadzeniu referendum lub odrzuceniu wniosku (gdy zawiera on niedające się usunąć uchybienia: inicjator referendum nie wywiązał się z obowiązku poinformowania mieszkańców o planowanym referendum lub zebrano prawidłowo niewystarczającą liczbę podpisów i minął już termin na ich zebranie). W przypadku drobniejszych uchybień komisarz powinien zwrócić wniosek, nakazując ich usunięcie w terminie 14 dni.
Co sądzicie o przeprowadzeniu referendum? Może jedno wspólne z powiatem?