Jolanta Fedak, prezes WFOŚiGW, przekazuje czek dla Słubic
Trzy obliczna kampanii
Kampania, która potrwa do końca października i obejmie swym zasięgiem gminę Słubice, podzielona jest na trzy części. Pierwsza dotyczyć będzie dzikich wysypisk. Poprzez media społecznościowe oraz portal Słubice24, który jest jednym z patronów kampanii, prowadzona będzie akcja „społecznego tropienia śmieci”. Będzie miała formę mini rywalizacji, żeby zachęcić mieszkańców do tropienia dzikich wysypisk i tworzenia galerii zdjęć.
Fundacja na rzecz Collegium Polonicum, której gmina powierzyła przeprowadzenie kampanii, zamierza tę część przeprowadzić w odrobinę prześmiewczej konwencji ogłaszając np. „internetowe wybory najładniej położonego dzikiego wysypiska” lub akcję „z kamerą wśród wysypisk”. Nakręci też filmowy reportaż z akcji, który zamieścimy na stronach internetowych i portalach społecznościowych.
Kampania ma pomóc rozwiązać problem dzikich wysypisk
Kolejnym krokiem będzie akcja sprzątania najbardziej zaniedbanych miejsc w Słubicach, przeprowadzona w formie czterech happeningów. Uczestnicy zostaną wyposażeni w rękawice i worki na śmieci, a w nagrodę dostaną m.in. gadżety promujące kampanię. W planach jest też akcja informacyjna skierowana do firm budowlanych, aby w należyty sposób pozbywać się odpadów i gruzu. Gmina planuje spotkania informacyjne oraz wysyłkę listów informujących firmy o miejscach przeznaczonych do odbioru takich odpadów, a także o konsekwencjach wyrzucania gruzu i innych odpadów budowlanych w miejscach do tego nie przeznaczonych.
Mieszkańców edukować będą eksperci z Fundacji CP
Poradnik dobrych praktyk
Druga część kampanii będzie skierowana na segregację i zapobieganie nadmiernej produkcji odpadów. Celem jest opracowanie Poradnika Nieśmiecącego Słubiczanina. Znajdą się w nim informacje, wnioski i doświadczenia zdobyte w poprzedniej, mniejszej kampanii pt. „Zgnieć śmieć”, czyli m.in. podstawy segregacji odpadów oraz sposoby na zmniejszenie ilości powstających odpadów.
Opracowanie to zostanie również uzupełnione o informacje na temat prawnych konsekwencji nieodpowiedniego postępowania z odpadami, złych nawyków i sposobów na ich zmianę, skutków palenia śmieci. Poradnik znajdzie się w Gazecie Słubickiej i będzie rozdawany na happeningach i innych akcjach kampanii. Dodatkowo w formie elektronicznej trafi na strony internetowe miejskich instytucji, organizacji pozarządowych i na portale społecznościowe. Powstanie również filmowa wersja ekoporadnika.
Zgnieć śmieć
Kolejny raz będą też rozdawane zgniatarki do butelek plastikowych. Już w czasie kampanii „Zgnieć śmieć” zgniatarki cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Okazało się, że dzięki nim można zmniejszyć objętość tych odpadów nawet o 80%. System segregacja śmieci w Słubicach, który obowiązuje od lipca 2013 r. pokazał, że głównym problemem w mieście stały się przepełnione kontenery na odpady suche. Wyrzucone i niezgniecione butelki plastikowe zabierają cenne miejsce w kontenerach, czego skutkiem jest tworzący się wokół nich bałagan.
Zgniatarki cieszyły się dużą popularnością wśród słubiczan
Jak zaradzić sytuacji na osiedlach?
Trzecia część kampanii skierowana jest do mieszkańców wspólnot mieszkaniowych i osiedli w Słubicach. Tylko nieduża ilość odpadów jest tam segregowana. Aby zwrócić uwagę mieszkańców na tę sytuację, na 6 słubickich osiedlach zostaną zorganizowane tematyczne happeningi.
Nowy system segregacji
Tegoroczna kampania dotyczyć też będzie nowego systemu segregacji śmieci. Od lipca w Słubicach zmieniają się zasady zbiórki odpadów i gmina planuje od razu rozpocząć edukację w tym zakresie. Będą organizowane zajęcia w szkołach i przedszkolach oraz mini happeningi. Całe przedsięwzięcie zakończy się w październiku II międzyszkolnymi zawodami o tytuł najbardziej ekologicznej szkoły.
---
Patronami medialnymi kampanii są telewizja HTS oraz portal Słubice24. Za pośrednictwem obu mediów będziemy informować o bieżącym przebiegu kampanii oraz planowanych wydarzeniach i happeningach.