6 listopada Rada Miejska poprzedniej kadencji, jednogłośnie przyjęła uchwały regulujące prowadzenie konsultacji społecznych, programu współpracy i możliwości wspólnej realizacji zadań przez słubicki samorząd i mieszkańców. Regulacje, po raz pierwszy w historii, nie zostały przygotowane przez urzędników. Za ich wypracowaniem stał wspólny zespół, w skład którego, wchodzili przedstawiciele: słubickiego samorządu i miejscowych organizacji pozarządowych. Grupa przyjęła nawet nazwę – Słubicka Inicjatywa „Spinacz”.
„Spinacz" – powstał w kwietniu w ramach projektu "Konsultuj-Decyduj" realizowanego przez Fundację na rzecz Collegium Polonicum i Gminę Słubice. Jego celem było wzmocnienie konsultacji społecznych w gminie i zwiększenie zaangażowania słubickich organizacji oraz mieszkańców w tych procesach. Grupa wypracowała trzy uchwały, które we wrześniu poddała szerokim konsultacjom społecznym. Co dzięki nim udało się zmienić?
"Spinacz" w czasie pracy
Konsultacje po nowemu
W obszarze konsultacji społecznych przede wszystkim wydłużono ich minimalny czas trwania. Zgodnie z europejskimi standardami każdy zainteresowany będzie miał teraz przynajmniej 21 dni na to, aby wyrazić swoją opinię w konsultowanej przez gminę Słubice sprawie. Po drugie, wniosek o przeprowadzenie konsultacji w danej sprawie będą mogły składać stowarzyszenia i fundacje, grupa przynajmniej 50 mieszkańców, rady sołeckie, Młodzieżowa Rada Miasta i inne rady powołane przez organy gminy w przyszłości.
To duża zmiana. Dotychczas inicjatywę przeprowadzenia konsultacji miał burmistrz Słubic i Rada Miejska. Składający wniosek o przeprowadzenie konsultacji, oprócz ich tematu i zasięgu, będzie mógł również zaproponować formy w jakich mają się odbywać. Oprócz tradycyjnych form jak spotkania, ankiety czy ogłoszenia, będzie można korzystać również z aktywnych form tj., spacer badawczy, konsultacje online, warsztaty, debaty czy pokazy. Wszystkie wnioski o przeprowadzenie konsultacji będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, aby każdy mógł sprawdzić czego dotyczą i czy zostały zaakceptowane. Dokument wskazuje również, że konsultacje powinny być prowadzone na możliwie najwcześniejszym etapie, aby dać szansę do zweryfikowania różnych rozwiązań.
W zachęcenie mieszkańców do udziału konsultacjach włączyła się Młodzieżowa Rada Miasta
Inicjatywa lokalna dla aktywnych
Od stycznia szerzej otwiera się furtka dla współpracy mieszkańców i gminy Słubice. Wprowadzona uchwała o inicjatywie lokalnej daje mieszkańcom nowe możliwości. To stosunkowo nowa forma realizacji zadań publicznych przez samorząd we współpracy z mieszkańcami. Grupa mieszkańców bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowej będzie mogła złożyć wniosek do burmistrza Słubic o realizację zadania w miejscu swojego zamieszkania.
W ten sposób mogą wspólnie zadziałać m.in. w obszarach remontów, edukacji, kultury fizycznej, turystyki, porządku publicznego czy ochrony środowiska. Pozwala to np. odnowić park, plac zabaw, wybudować parking czy zorganizować zajęcia dla dzieci. Możliwości jest bardzo wiele. Ważne w inicjatywie lokalnej jest to, że mieszkańcy współpracują z gminą. Oznacza to, że nie tylko mają pomysł na realizację konkretnego przedsięwzięcia, ale również deklarują swoje zaangażowanie w jego realizację.
O tym na czym polega inicjatywa lokalna i jak od stycznia będzie funkcjonowała w gminie Słubice przeczytasz w tekście „Inicjatywa lokalna - nowe rozwiązanie w gminie Słubice”.
Konsultacje z mieszkańcami w Gimnazjum nr 1 w Słubicach
Zmiany we współpracy JST - NGO
Zmiany dotknęły również programu współpracy. Głównie w obszarze doprecyzowywania zadań, które realizują organizacje pozarządowe. Tak, aby nie był on tylko dokumentem ogólnie opisującym współpracę, a jej planem na dany rok. Oprócz programu zmiany dosięgły również warunków realizacji zadań ogłaszanych w ramach otwartych konkursów ofert. W listopadowych konsultacjach zaproponowano, aby to organizacje decydowały o tym czy 20% wkład własny chcą wnieść w formie finansowej czy pracy wolontariackiej. Zaproponowano również, aby podnieść maksymalny próg środków przeznaczany na zarządzanie zadaniem z 10% do 20% kosztów. Te zmiany propozycje zostały zaakceptowane i zostały wprowadzone Zarządzeniem nr 71/2014 Kierownika Urzędu Miejskiego z dnia 5 grudnia 2014 r.
Rada Miejska w Słubicach przyjęła uchwały wypracowane przez Słubicką Inicjatywę „Spinacz”
To jeszcze nie koniec pracy
Choć Słubicka Inicjatywa „Spinacz” zrealizowała swoje zadania, to nie oznacza końca jej pracy. Teraz największym wyzwaniem będzie zachęcenie mieszkańców do korzystania z inicjatywy lokalnej. W trakcie prowadzonych konsultacji duże zainteresowanie tą formą działania pojawiło się wśród mieszkańców wiosek. Jednak trzeba włożyć jeszcze pracę, aby dotrzeć z informacją o inicjatywie i jej zasadach do wszystkich zainteresowanych. Ważne jest również późniejsze monitorowanie funkcjonowania nowego narzędzia i wprowadzanie do niego ewentualnych usprawnień. Podobnie rzecz ma się z konsultacjami społecznymi. Również one będą wymagały obserwacji, wyciągania wniosków i wprowadzania poprawek.
Tekst powstał w ramach projektu „Konsultuj-Decyduj” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.