Każdy choć trochę orientujący się w temacie klasyków wie, że samochód zabytkowy można łatwo rozpoznać po umieszczonych na nim żółtych tablicach rejestracyjnych. Jest to swego rodzaju wyróżnienie, które przysługuje pojazdom wpisanym na listę zabytków. Sprawdź, jakie kryteria musi spełnić Twój pojazdy aby się na niej znaleźć, a także czy to się w ogóle opłaca.
Nie tylko stary, ale też oryginalny
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, za pojazd zabytkowy może być uznany tylko ten, który liczy sobie co najmniej 25 lat i żaden nowy egzemplarz tego modelu nie powstał w ostatnich 15. Ten warunek może wydawać się łatwy do spełnienia, ale nie dla wszystkich. Przykładem może być Polonez, który choć ma już swoje lata to niestety nadal nie może trafić na listę zabytków, a jego starszy kolega Fiat126p już tak.
Pod uwagę brane jest także to co znajduje się pod maską samochodu. Powinien składać się on w 75% z oryginalnych części. Ta kwestia również nie jest taka oczywista, jako że ręka ludzka bardzo często ingeruje w budowę samochodu.
Są jednak pewne odstępstwa od normy, kiedy to pojazdy są rejestrowane jako zabytkowe. Muszą być rzadkie lub posiadać unikalne rozwiązania techniczne, udokumentowane znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej, ale też wystarczy, że jeździły nimi znane osobistości. Zazwyczaj urzędnicy nie uniemożliwiają tego, by tego typu egzemplarze mogły pojawiać się na przełomowych wydarzeniach sportowych czy ogólnopolskich lub nawet międzynarodowych zjazdach samochodów zabytkowych.
Przyprawiające o zawrót głowy koszty naprawy
W momencie zakupu pojazdu nikt nie liczy się z tym, że może przyjść moment, w którym będzie on wymagał naprawy. Ale taka sytuacja może w każdej chwili nastąpić, a Ty musisz się do niej przygotować. Już teraz podejmij odpowiednie kroki aby w razie czego otrzymać odpowiednią pomoc. Zainwestuj w korzystne ubezpieczenie dedykowane klasykom – https://www.sureterm.com/classic-car-insurance/ i nie obawiaj się tego, co stanie się po opuszczeniu bezpiecznych murów garażu. Wypadki i stłuczki się zdarzają, często są też od nas niezależne. Naprawa uszkodzonego pojazdu zabytkowego może nieraz kosztować krocie i musisz się z tym liczyć. Polscy ubezpieczyciele nie są skłonni do pokrywania pełnych kosztów naprawy, dlatego bezpieczeństwo pojazdu lepiej jest powierzyć zagranicznym towarzystwom ubezpieczeniowym, które nigdy nie pozostawiają swoich klientów samym sobie.
[artykuł partnerski]