To jest lista argumentów które mają nas przekonać co do słuszności projektu.
Nie chcę być upierdliwy ale po przeczytaniu tych 11-tu punktów widać jak bardzo komuś zależy na przeforsowaniu tego projektu.
1. Autobus jest droższy od tramwaju.
Badanie opłacalności wprowadzenia tramwaju w tym regionie wykazało, że ten rodzaj komunikacji wygrywa, jeśli chodzi o koszty utrzymania. Koszty utrzymania linii autobusowej mogłyby sięgać, aż do 100.000 euro rocznie.
2. Tylko tramwaj będzie wspierany przez Unię Europejską, autobus natomiast w ogóle.
Do budowy linii tramwajowej jest możliwe wsparcie z UE w wysokości 85%. Na autobus nie ma ani grosza, ponieważ Unia może finansować tylko wybudowanie nowej infrastruktury.
3. Tylko jeśli teraz zostanie złożony wniosek o dotację do UE, pełne sfi-nansowanie tego projektu będzie możliwe .
Obie gminy powinny jak najszybciej przedstawić wniosek o dotację bezpośrednio do Komisji Europejskiej. W przeciwnym razie nie ma gwarancji, że przewidziane 85% środków zostanie faktycznie uzyskane. Ten poziom sfinansowania jest możliwy do 2013 roku. Następnie rozpoczyna się nowy okres finansowania, co oznacza mniejsze prawdopodobieństwo, że kraj związkowy Brandenburgia będzie mógł otrzymać wsparcie w tej wysokości. Dlatego już teraz powinniśmy przedsięwziąć wszelkie starania o tak wysokie dofinansowanie.
4. Tak dla autobusu! Ale tylko wtedy, gdy projekt tramwaju zostanie zatwierdzony.
Nic nie jest tak trwałe jak środek tymczasowy. Jeżeli ludzie przyzwyczają się do autobusu, zaniedbane zostaną przygotowania do wprowadzenia tramwaju. Wtedy maleją szanse na pełne dofinansowanie.
5. Im dłużej będzie jeździł autobus, tym większe będą wydatki obu miast.
Im szybciej zostanie stworzona linia tramwajowa, tym więcej pieniędzy zaoszczędzą oba miasta. Z roku na rok będzie zwiększał się deficyt, powodowany wykładaniem pieniędzy na autobus. Sytuacja ta dotyczyłaby zarówno Słubic jak i Frankfurtu. Dlatego decyzja o tramwaju powinna zostać podjęta jak najszybciej.
6. Tramwaj jako środek transportu komunikacji miejskiej jest bardziej efektywny.
Ponieważ tramwaj jest bardziej ekonomiczny niż autobus, zmniejsza się całkowity koszt transportu publicznego. Poprzez to będzie potrzeba mniej pieniędzy z budżetu, na finansowanie komunikacji miejskiej. Co oznacza możliwość inwestowania tych pieniędzy w inne obszary życia publicznego, jak : oświata, kultura czy zdrowie.
7. Unia Europejska finansuje część modernizacji dróg przy budowie linii tramwajowej.
W wypadku wprowadzenia tylko autobusu, sytuacja jest odwrotna. Całość musi finansować gmina. Na modernizacji infrastruktury skorzystaliby nie tylko słubiczanie, ale również mieszkańcy Frankfurtu, którzy regularnie przekraczają granicę.
8. Tramwaj ma przyszłość.
Wiele europejskich miast odkrywa na nowo i rozwija komunikację tramwajową, zdając sobie sprawę z tego, że jako środek transportu, będzie działał długo i pewnie. Szczególnie ważne powinno być to dla słubiczan, ponieważ na tę chwilę nie mają rozwiniętej komunikacji miejskiej w ogóle.
9. Tramwaj jest pozytywnym sygnałem dla gospodarki i turystyki.
Dotychczas pojawiały się już w wiadomościach zarówno w Polsce jaki i w Niemczech entuzjastyczne relacje na temat projektu budowy linii tramwajowej, między naszymi miastami. Wszyscy więc oczekują, że ostatecznie tę szansę wykorzystamy.
10. Słubice i Frankfurt nie powinny zaprzepaścić 180.000 euro wyłożonych na badania.
Koszty badania zostaną zwrócone obu miastom, w przypadku złożenia wniosku o dotację na tramwaj, ponieważ będą liczone jako koszty planowania. W przypadku nie złożenia wniosku o dofinansowanie oba miasta tracą te pieniądze.
11. Mniejszy hałas, zanieczyszczenie powietrza, oraz korki zarówno w Słubicach jak i we Frankfurcie.
Tramwaj jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Więcej transportu publicznego, oznacza mniej samochodów na drogach, a tym samym mniej hałasu, zatoru i zanieczyszczeń powietrza. Jest też oczywiste, że autobus jest mniej przyjazny środowisku niż tramwaj.
Tu jest oryginał w formacie pdf.
oderlinie.files.wordpress.com/2011/09/11...de_powodow_de_pl.pdf