Witamy,
Gość |
TEMAT:
E-rejestracja spółki z o. o. w 2017 roku 2017/01/13 10:31 #27807
|
Wiele osób decyduje się na szybką i łatwą rejestrację spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za pomocą wzorca umowy w systemie teleinformatycznym. Z takiego udogodnienia korzystamy już 5 lat - od stycznia 2012r. Za wyborem właśnie takiej formy rejestracji spółki przemawiają przede wszystkim gotowe wzorce umowy i krótki czas oczekiwania na zarejestrowanie spółki przez Sąd w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pierwszym krokiem do dokonania rejestracji spółki przez Internet jest założenie swojego profilu zaufanego na ePUAP. Niezbędne jest podanie swoich danych osobowych do systemu. Następnie automatycznie są generowane niezbędne dokumenty, w szczególności: wzór umowy spółki (z możliwością wybrania kilku jej wariantów), lista wspólników a także oświadczenie o wniesieniu wkładów na pokrycie kapitału zakładowego spółki. Generowany jest również wniosek o wpisanie spółki do rejestru, który wysyłany jest za pośrednictwem systemu do Sądu. Należy pamiętać, że w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do rejestru wymagane jest pokrycie kapitału zakładowego. Aktualnie nie jest już wymagane składanie wzoru podpisu w sądzie. Korzystne dla zakładającego spółkę jest również to, że nie musi on składać dodatkowych formularzy do Urzędu Skarbowego i Głównego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru NIP i numeru REGON, ponieważ to Sąd Rejestrowy nadaje oba numery. Koszty założenia spółki przez Internet są stosunkowo niższe, niż te, które musimy ponieść zakładając spółkę u notariusza. Opłata za złożenie wniosku do KRS wynosi 250 zł a za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym 100 zł. Należy pamiętać również o opłacie manipulacyjnej za dokonanie przelewu w systemie eCard w wysokości 3,50 zł. Po złożeniu i opłaceniu wniosków w każdej chwili można monitorować stan sprawy, logując się na swoje konto. Nim dostaniemy pocztą pisemne postanowienie z Sądu o zarejestrowaniu naszej spółki, możemy także sprawdzić czy spółka jest już zarejestrowana w systemie krs online na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Należy podkreślić, że wszystkie dokumenty złożone w systemie teleinformatycznym muszą być podpisane. Do tej pory wystarczyło założenie swojego konta w systemie i aktywowanie tak zwanego podpisu profilem MS. Podpisanie dokumentu następowało poprzez wpisanie hasła do konta założonego w systemie. W tej kwestii szykują się jednak zmiany. We wtorek 10.01.2017r. rząd przyjął projekt noweli kodeksu spółek handlowych, kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym autorstwa Ministra Sprawiedliwości. Projekt przewiduje, że do rejestracji trzeba mieć albo kwalifikowany podpis elektroniczny, albo profil zaufany ePUAP. Jak to wygląda w praktyce? Podpisem elektronicznym są dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym bezpieczny podpis elektroniczny jest: przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis, sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń do składania tego podpisu i danych służących do jego składania, powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna. Składanie podpisu odbywa się za pomocą stosownych urządzeń, które można kupić w firmach (tzw. kwalifikowanych podmiotach świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego), które wpisane są do rejestru Ministra Gospodarki. Usługa bezpiecznego podpisu elektronicznego nie jest jednak tania. Abonament za dwa lata to wydatek rzędu ok. 300 zł. Z kolei zaufany profil ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Platforma ta umożliwia nam załatwienie pewnych spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Warunkiem jest jednak założenie swojego zaufanego profilu. Można to zrobić na trzy sposoby. Pierwszy to założenie profilu przez Internet za pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Drugi to skorzystanie z usług zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. Banku. Można wreszcie sam wniosek wysyłać przez Internet, ale wtedy trzeba udać się do najbliższego urzędu i potwierdzić założenie konta. Pozornie może wydawać się, że to wszystko jest bardzo skomplikowane a wprowadzone zmiany zmierzają jedynie do utrudnienia nam życia. Należy jednak mieć na uwadze, że dzięki takiemu rozwiązaniu, nikt nie będzie się mógł pod nas podszyć, co zwiększa nasze prawne bezpieczeństwo i eliminuje ryzyko założenia spółki z wykorzystaniem naszych danych osobowych bez naszej wiedzy. Monika Zjawin Kancelaria Adwokacka Celej, Adamski, Skalniak... |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |