Panie marks program zostanie oficjalnie ogłoszony w ciągu tygodnia. Poniżej przykład reformy wymiaru sprawiedliwości bardzo potrzebnej związku z ostatnimi wydarzeniami w Słubicach i wyrokiem jaki zapadł. Resztę mogę powoli przedstawiać na forum. Proszę pytać.
Założenia podstawowe.
Podstawowym założeniem reformy wymiaru sprawiedliwości jest ustanowienie zewnętrznej kontroli nad pracą sądów i prokuratur, a także zapewnienie wolnego dostępu do zawodów prawniczych i funkcji sędziów i prokuratorów w wymiarze sprawiedliwości.
Podstawą jest 4 Artykuł Konstytucji, który mówi, ze „Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do narodu.” Oraz, że Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.”
Oraz art. 60 zapewniający każdemu obywatelowi dostęp do służby publicznej na równych zasadach.
Założeniem dotyczącym orzecznictwa jest bezwzględne wprowadzenie zasady zgodności orzeczeń wszystkich sądów (common law).
Założenie dotyczące roli sędziego i prokuratora – polega na tym, że ma to być „korona zawodów prawniczych”. Sędzią czy prokuratorem generalnym, okręgowym czy rejonowym powinien zostawać prawnik o wieloletnim doświadczeniu zawodowym, nienagannej opinii i bogatej wiedzy (również życiowej). Nasze założenia oznaczają znaczne (kilkakrotne) podwyższenie wynagrodzeń sędziów i prokuratorów wybieranych wg proponowanej procedury.
Wybór sędziów i prokuratorów
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 4 i art. 60 Konstytucji (patrz założenia podstawowe) sędziowie muszą być wybieralni albo bezpośrednio przez obywateli albo przez reprezentantów Narodu.
Proponujemy by w wyborach bezpośrednich wybierani byli sędziowie pokoju – tj. sędziowie podstawowego szczebla wymiaru sprawiedliwości, rozstrzygającego sprawy o wykroczenia i drobne sprawy cywilne.
Proponujemy by kandydatów na sędziów sądów rejonowych, okręgowych i sądu najwyższego – wybierał Senat spośród kandydatów zgłoszonych przez „kolegia elektorskie” działające na poziomie sądów rejonowych i okręgowych i skupiające reprezentantów środowiska adwokackiego, prokuratury, reprezentantów ławników oraz stowarzyszeń, które w zakresie działania mają sprawy związane z wymiarem sprawiedliwości. Senat – jako izba wybrana w wyborach przez naród bezwzględnie spełnia kryterium „reprezentantów Narodu” a zatem ma prawo wybrać funkcjonariuszy władzy sądowniczej.
Wybranych przez Senat kandydatów zatwierdzałby Prezydent.
Prokuratorów okręgowych i rejonowych (kierowników tych prokuratur), a także Prokuratora Generalnego proponujemy wybierać w wyborach powszechnych. Wybrani w wyborach powszechnych kierownicy (Prokurator Okręgowy i prokuratorzy powiatowi –rejonowi, zatrudniałby prokuratorów do pracy w jednostkach, którymi kierują.
Jesteśmy przeciwni łączeniu funkcji Prokuratora generalnego z funkcja ministra sprawiedliwości.
Kontrola nad działalnością sądów i prokuratur.
Proponujemy by kontrolę nad działalnością sądów i prokuratur sprawował Senat.
Oznacza to – oprócz nowych kompetencji - przekazanie Senatowi również wszystkich kompetencji Krajowej Rady Sądownictwa i likwidację tego organu korporacyjnego, podobnie – likwidację Krajowej Rady Prokuratorów.
Senat zajmowałby się oceną działalności sędziów i byłby wyposażony w prawo odwoływania sędziego w określonych ustawą przypadkach. Postulujemy np. żeby sędziowie, którzy wydali dwukrotnie wyrok uchylony następnie w Europejskim trybunale Praw Człowieka w Strasburgu ponosili osobistą odpowiedzialność materialną za błędne, naruszające prawa człowieka orzeczenia, włącznie do odwołania sędziego.
Senat miałby również prawo do kierowania wniosku o rewizję nadzwyczajną w uzasadnionych przypadkach.
Propozycje dotyczące procedur
Jesteśmy za wprowadzeniem instytucji ławy przysięgłych orzekającej o winie.
Jesteśmy za nagrywaniem przebiegu wszystkich rozpraw sądowych – karnych, cywilnych i administracyjnych, a także przesłuchań policyjnych, prokuratorskich.
Jesteśmy za pełnym dopuszczeniem stowarzyszeń broniących praw człowieka do posiedzeń sądowych oraz rozpraw w sprawach karnych, cywilnych i administracyjnych.
Jesteśmy za zasadą spójności procesu. Proces rozpoczyna się i biegnie do końca, a dopiero po jego zakończeniu sędzia może zacząć kolejną sprawę.
Obecny system prowadzenia kilkudziesięciu spraw przez sędziego jest wyjątkowo niesprawny, sędziowie są do spraw nieprzygotowani, czynności są pozorowane, a koszty społeczne ogromne.