Słubice: 19 listopada 2018   |   Imieniny: Elżbieta, Seweryn, Paweł
Słubice24.pl Wiadomości Aktualności Jak będą funkcjonować słubickie bazary po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę? Mamy opinię prawnika
reklama
reklama

Jak będą funkcjonować słubickie bazary po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę? Mamy opinię prawnika

Nie tak dawno pisaliśmy o wprowadzonych przez rząd zmianach dotyczących zakazu handlu w niedzielę. Wśród czytelników pojawiło się sporo wątpliwości co do sposobu funkcjonowania bazaru w oparciu o nowe przepisy. O wyjaśnienie poprosiliśmy współpracującą z naszym portalem Kancelarię Adwokacką Celej, Adamski, Skalniak.

Poniżej treść opinii, której autorem jest Anna Winnicka-Skalniak.

---

Proces powstawania ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni został praktycznie zakończony, jednakże wciąż budzi wiele wątpliwości. Zaniepokojeni są zarówno sprzedawcy jak i klienci. Chcąc odpowiedzieć na zadane nam pytanie, myślę, że najlepszym rozwiązaniem będzie przeanalizowanie poniższej grafiki, której autorem jest Patryk Wachowiec.

zakaz handlu_grafika
źródło: Forum Obywatelskiego Rozwoju / Patryk Wachowiec

Jak widzimy, w wyliczeniu wyjątków, których nie obejmie sporna ustawa, nie widnieje pojęcie „bazar”, „rynek” czy „targowisko”, jednak jak śledzimy w opinii publicznej, zasada będzie prosta „Kto odnajdzie się w tym gąszczu nieprecyzyjnie sformułowanych wyjątków – wygra i zarobi. Kto się pogubi – przegra i straci.”

Przekładając te rozważania na sytuację bazarów w Słubicach, z całkowitą pewnością stwierdzić możemy, że zakaz nie będzie dotyczył stoisk oferujących wyroby tytoniowe, kwiaty (w tym także wianki i inne ozdoby florystyczne), wyroby cukiernicze i piekarnicze, towary pochodzące z działalności rolniczej, a także działalności gastronomicznych.

Co istotne, niezależnie od profilu działalności, w poczet wyjątków ustawowych zalicza się jednoosobowe działalności gospodarcze, o ile działalność taka prowadzona jest wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek. Podkreślić należy jednak, że franchising czy ajencja, co do zasady, nie stanowi pracy na własny rachunek, i takie punkty będą musiały być zamknięte. Oznacza to, iż handel będzie mógł być prowadzony jedynie przez właścicieli sklepów (niedopuszczalne jest nawet, by za ladą stanęli członkowie najbliższej rodziny).

Za konieczne uważam także rozróżnienie dwóch pojęć „właściciel działalności” i „właściciel stoiska”. Oczywiście możemy prowadzić niedzielną sprzedaż na wynajętej powierzchni, tj. na terenie nie swojego stoiska pod warunkiem, że prowadzony przez nas sklep jest pod naszym szyldem. Nie możemy natomiast prowadzić niedzielnego handlu, gdy wynajmujemy sklep razem z jego marką, asortymentem i nie na własny rachunek.

W razie uwag czy dalszych pytań serdecznie zapraszam do kontaktu z naszą kancelarią: www.infoadwokat.pl.

Anna Winnicka-Skalniak

---

Powyższa publikacja to nie koniec dyskusji na temat funkcjonowania naszych bazarów po wprowadzeniu nowych przepisów. W tej sprawie rozmawialiśmy też z Pawłem Sławiakiem, szefem Stowarzyszenia Handlowców Targowisk Miejskich Odra w Słubicach.

Szczegóły już wkrótce.
 

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.

Reklama
Reklama

Ostatnie komentarze

Sonda internetowa

Czy artystyczne graffiti to dobry sposób na upiększenie miasta?
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama