Kliknij przycisk i otwórz MENU >>


Obaj burmistrzowie zgodzili się z przedstawicielami studentów, iż istnieje na nią w obu miastach zapotrzebowanie. Fakt ten według AStA oznaczać może początek bardzo produktywnej współpracy między miastami.
Ze strony Nadburmistrza Frankfurtu p. Martina Patzelta padła propozycja aby w jak najkrótszym czasie utworzyć w tym celu polsko-niemiecką grupę roboczą. AStA wyraża nadzieję, iż ta propozycja zostanie pozytywnie przyjęta przez polską stronę tak, aby grupa robocza jak najwcześniej zaczęła swą pracę.

Ważnym jest, aby nie tracić czasu. Autobus przy szczerym i zorientowanym na realizacje celu postępowaniu mógłby ruszyć jeszcze w tym roku. AStA powołuje się tutaj na wiadomości zaczerpnięte z landowego urzędu komunikacji Brandenburgii, według których na utworzenie linii autobusowej potrzebne będą 3 do 6 miesięcy. Jest to wystarczający czas na uzyskanie wszelkich zezwoleń i koncesji, zorganizowanie przetargu i przeprowadzenie konsultacji ewentualnego przewoźnika z odpowiednimi władzami po obu stronach Odry.

Jak wykazało studium wykonalności zaprezentowane przez studentów ekonomii linia autobusowa jest dużo łatwiejsza do zorganizowania. AStA nie chce też przesądzać odpowiedzi na pytanie, czy w przyszłości należy zastąpić autobus tramwajem. Teraz chodzi w pierwszej kolejności o utworzenie jakiejkolwiek publicznej komunikacji miejskiej przez Odrę. W każdym razie odrzucenie 2 lata temu pomysłu tramwaju nie może być rozumiane jako odrzucenie idei transgranicznej komunikacji miejskiej w ogóle. Rozwiązanie musi być jednak znalezione szybko, ponieważ warunkiem integracji jest mobilność.

Przedstawiciele studenccy chcą jeszcze raz podkreślić, iż nie chodzi o to, aby utworzyć bezpłatną linię komunikacyjną dla studentów. Linia powinna być dostępna dla wszystkich i utrzymywana z wpływów od wszystkich pasażerów, w tym studentów. Ewentualne podwyższenie opłaty za bilet semestralny powinno być wzięte pod uwagę w pracach grupy roboczej.

Jako rozwiązanie przejściowe a zarazem sposób dalszego upowszechniania idei słubicko-frankfurckiej komunikacji miejskiej planowana jest letnia linia autobusowa kursująca między obu miastami przez kilka miesięcy na przełomie wiosny i lata. Linia ta byłaby darmowa i dostępna dla wszystkich. Finansowanie jej odbywałoby się ze środków własnych AStA, pieniędzy z Uniwersytetu Viadrina i Collegium Polonicum oraz środków pochodzących od sponsorów. Każde wsparcie będzie niezwykle mile widziane.

Nicolai Woyczechowski (przewodniczący AStA, referent ds. międzynarodowych)
Tel.:0176-70036376 / Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.