Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
29 września rozpoczęły się konsultacje ogłoszone przez burmistrza Słubic w sprawie połączenia tramwajowego między Słubicami a sąsiednim Frankfurtem nad Odrą. Dzięki tej akcji władze miasta zamierzają poznać opinię mieszkańców przed podjęciem decyzji w tej sprawie.

komunikacja-miejska
Konsultacje potrwają do 7 października. Swoje głosy można oddawać na terenie Urzędu Miejskiego w godz. 9:00-15:30. We wtorek, 4 października, konsultacje będą odbywały się dodatkowo na Placu Przyjaźni (teren obok poczty, w godz. 15:00-18:00). Z kolei 5 października w Słubickim Miejskim Ośrodku Kultury odbędzie się publiczna prezentacja studium wykonalności w sprawie połączeniua tramwajowego, które przedstawią autorzy - Gerald Schroeter, PTV Drezno oraz Andrzej Cegielnik. Jak poinformowali organizatorzy spotkania, prezentacja ma pomóc mieszkańcom w podjęciu decyzji.


Przypomijmy, że już od wielu lat między władzami Słubic i Frankfurtu toczą się rozmowy w sprawie przywrócenia połączenia tramwajowego między miastami, które funkcjonowało w latach przedwojennych (historia pierwszej linii tramwajowej to rok 1898). Pojawiały się różne pomysły na temat przyszłej trasy kursowania tramwaju oraz sposobów finansowania takiego przedsięwzięcia, jednak nigdy nie wyszły te rozmowy poza fazę koncepcyjną. W styczniu 2006 roku we Frankfurcie odbyło się nawet referendum tej sprawie, jednak mieszkańcy miasta opowiedzili się przeciw budowie połączenia (83% głosów było przeciw).

Zobacz studium projektowe w sprawie tramwaju (pdf, 3.3 MB)

Czytelnikom zainteresowanym tematem połączenia tramwajowego polecamy tekst autorstwa Rolanda Semika pt. "Komunikacja miejska w Słubicach wczoraj i dziś".
Artykuł znajduje się w naszym dziale tematycznym "Słubice wczoraj i dziś".
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 Wojtaszek 2011-10-04 01:10
Dla mnie to jest chory pomysł który tylko utrudni życie mieszkańcom Słubic.
W szczególności kierowcom, wystarczy zobaczyć co się dzisiaj działo u naszym "pięknym" mieście. Mamy za małą przepustowość dróg, oraz nierozgarniętych przybyszów z zachodu...

A słubiczanie i tak nie będą z tego korzystać, ponieważ najzwyczajniej w świecie, nie stać nas na takie coś, wystarczy popatrzeć co się stało z autobusem który jeździł po Słubicach i frankfurcie.

A nie mamy aż takiego dużego miasta, żeby było jakoś strasznie daleko z jednego końca na drugi.
#2 znawca 2011-10-04 06:34
Taki tramwaj oczywiście ma sens ale pod jednym warunkiem jakby linia tramwajowa była inna, Bo jeśli to cudo ma jeździć jak wskazują plany do Placu Bohaterów to pomysł jest poroniony. Od mostu do ów miejsca spacerkiem idzie się 5 minut a robić coś dla studentów tylko to też bez sensu jak nie wiadomo czy czasem za jakiś czas nie zlikwidują naszej wspaniałej uczelni. Jeśli powstały by np. dwie linie tramwajowe jedna w stronę grzybowej druga w stronę stacji PKP to jak najbardziej bym był za, ale nie w tym wypadku. Oczywiście to też nie jest idealne rozwiązanie ale to już nie na ten temat. Póki co proponuję aby burmistrz zorganizował obiecaną przed wyborami komunikacje miejską bo dziś ludzie chcący jechać na stacje PKP czy Grzybową płacą za autobus prawie 4 zł co jest chore. pozdrawiam
#3 hazet 2011-10-04 08:28
To najbardziej idiotyczny pomysł jaki (nie wiem tego komu) przyszedł do głowy. To jest bez sensowna a zarazem kosztowna inwestycja która nigdy się nie zwróci. Skorzystają tylko Niemcy bo u nich tramwaje są a na bazar do Słubic daleko. Myślę że kombinatorzy też na tym zyskają. Nasi taksiarze poszli by z torbami a to przecież kilkadziesiąt miejsc pracy. Nad studentami tak bym się nie rozczulał, to młodzi ludzie więc spacerek na uniwerek to dla nich pryszcz....a może by tak rowerki im zafundować ? Co do reszty słubiczan mieszkających na obrzeżach miasta nie ma co dyskutować. Tam mieszkają przeważnie ludzie których stać na dużo więcej niż bilet tramwajowy a tramwaj jeździł by przeważnie pusty. Prawdopodobnie oczekiwanie na następny tramwaj było by dłuższe niż spacer na pieszo do centrum. Poza tym taki tramwaj to hałaśliwa kupa żelastwa która jest udręką mieszkańców wielu miasta i tam właśnie myślą jak się tego problemu pozbyć.
Zastanówmy się więc i w imię źle pojętego procesu cywilizacji nie wchodźmy z powrotem na drzewa!
Myślę że mamy rozsądnego Burmistrza i nie zgodzi się on z podszeptami niektórych radnych...
#4 MartaP 2011-10-04 08:37
ciekawa jestem wyniku, aczkolwiek wszedzie czytam negatywne opinie wiec sprawa wydaje sie przesadzona. Czy wynik referendum bedzie wiazacy dla wladz miasta?
ten tramwaj ma byc przywrocony chyba tylko ze wzgledow historycznych i prestozowych (tramwaj transgraniczny itp itd), ja tez nie widze w tym pomysle zadnej logiki...
a czy wiecie moze czy w glosowaniu moga brac udzial osoby tylko i wylacznie z miasta czy z innych miejscowosci gminnych tez...?
#5 Reppen01 2011-10-04 08:43
Miasto się rozrasta, taksówkarze zawyżają ceny w porównaniu z cennami w innych tej wielkości miastach a na jednej z ostatnich sesji Transhand rozwial nadzieje na remont przystanku glównego przy ul. Chopina.

Potrzebna jest więc alternatywa. Skoro studium wykonalności przewiduje 85-100% dotacji UE do projektu tramwaju, to lepszy tramwaj niż autobus - rynkowo tańszy, ale w świetle braku jakichkolwiek szans na dotacje dla Gminy de facto droższy.
#6 MartaP 2011-10-04 08:54
100% dotacji??!! chyba sam w nie wierzysz! mala to alternatywa skoro omija wiekszosc strategicznych miejsc miasta...
#7 Reppen01 2011-10-04 09:31
Owszem, w najlepszym wypadku nawet 100%, jeśli tylko samorządy zloza wniosek jeszcze w okresie programowania 2007-2013, potem pieniędzy na dotacje tego typu inwestycji będzie z pewnością mniej: 60%, 70%, nie wiadomo...
#8 tjakuszewicz 2011-10-04 09:40
Pytanie: co z tego wszystkiego będą miały osoby, które tak bardzo lobbują za tramwajem? Jakaś cieplutka posadka czy cuś?
Gmina ponoć zadłużona jak cholera ale na niepotrzebne inwestycje kasę chce wywalać... dziwne dość.
Może najpierw komunikacja autobusowa coby sprawdzić czy ma to sens? Choć pamiętamy, że kiedyś jakiś autobus niby jeździł i co? i jajco z tego wyszło. Prawda taka, że jeździmy samochodami. Trochę może z braku alternatywy ale przede wszystkim z wygody.
Ja tam jestem na nie.
#9 misia123 2011-10-04 09:49
Gmina ponoć zadłużona jak cholera ale na niepotrzebne inwestycje kasę chce wywalać...zgadzam się ,przekopią nam miasto a tramwaj pusty będzie jezdził ,autobus łatwiej sprawdzic a pózniej zlikwidowac a i tak juz jeden mielismy !!
#10 W11 2011-10-04 09:53
Myślę, że zwolennicy tramwaju w Słubicach powinni sobie najpierw odpowiedzieć na pytanie dla kogo ta linia tramwajowa ma być przeznaczona i jaki będzie koszt takiej inwestycji. Czy ma to być środek transportu dla studentów i klientów bazaru ? Niemcy przyjeżdżający do Słubic na zakupy raczej korzystają z aut, które przy okazji tankują i do których pakują zakupy. W referendum Niemcy wypowiedzieli się przeciwko tramwajowi więc nie jest im potrzebny. W opracowaniu dotyczącym linii tramwajowej przedstawiono kilka wariantów i już pojawiły się różne opinie na temat, który z nich jest lepszy. Jeśli doszło by do realizacji projektu i któryś wariant zostanie wybrany, wydane zostaną ogromne pieniądze po czym może się okazać, że wagoniki jeżdżą puste. Czy nie bezpieczniej byłoby uruchomić linię autobusową, wbić kilka słupków ze znakiem przystanek autobusowy i rozkładem jazdy i testować sobie linię, aż do uzyskania optymalnego rozwiązania. Taką linię można tanio i dynamicznie dostosowywać do zmiennych warunków i potrzeb na przestrzeni lat. Słubice to nie tylko bazar i akademiki. Wystarczy, że ceny biletów okażą się zbyt wysokie dla studentów lub w wyniku wyrównywania się cen towarów między Niemcami i Polską bazar zniknie i cała inwestycja będzie chybiona. Wiem, że nie napisałem niczego odkrywczego ale może warto o tym pomyśleć zanim wąskimi uliczkami Słubic zaczną przeciskać się tramwaje.
#11 dNOTE 2011-10-04 11:34
A ja mysle ze burmistrz dobrze robi. Najpierw pyta mieszkancow, a potem podejmie decyzje. CO wy tu pieprzycie, ze chcą budować tramwaj. To są konsultacje spoleczne, a nie rozpoczecie inwestycji. Nikt nie zaczyna kłaść torów. Podejrzewam ze i tak wiekszosc odpowiedzi bedzie negatywna, a dla burmistrza to bedzie miod na serce. On wie, ze budowa tramwaju to mrzonki i juz nie chodzi o dziure w budzecie. A tak będzie podkladka dla Niemcow, ktorzy chyba strasznie cisną o ten tramwaj.
#12 MartaP 2011-10-04 11:46
tutaj nikt nic nie pieprzy tylko wyraza swoje opinie... smieszy mnie: "CO wy tu pieprzycie, ze chcą budować tramwaj. To są konsultacje spoleczne", skoro sa konsultacje tzn ze chca i maja w planie, projekty sa, prezentacje calej inwestycji itd, teraz wiec rozwazaja i pytaja o zdanie ale to chyba jasne jak slonce ze chca w tym kierunku dzialac, w przeciwnym razie nikt by tematu zadnego nie podejmowal nieprawdaz?:P
#13 temek 2011-10-04 13:52
Hehe już widze ten pusty tramwaj w Slubicach :) wyobrazcie sobie teraz piatek albo sobote, do Slubic przyjezdza pelno niemcow, tworza sie korki (jak zawsze) i do tego jeszcze tramwaj.... jakos tego nie widze :) lepiej przeprowadzic probe z autobusem i zobaczyc jakie jest zainteresowanie, a dopiero pozniej pakowac sie w bagno. mam nadzieje, ze to nie przejdzie.
#14 lenka81 2011-10-04 14:28
moim zdaniem to w naszym mieście powinna być ogólnie miejska komunikacja,miasto nie jest wcale małe a jest w nim dużo starszych ludzi dla których byłoby to duże ułatwienie przedostać się z jednego końca miasta na drugi choćby autobusem,mam nadzieję że nasz burmistrz przemyśli to dokładnie i podejmie słuszną decyzję.
#15 kamila861101 2011-10-04 17:28
A ja myślę, że to chory pomysł, bo zamiast za tramwaj wzięliby się za drogi lub za wał! a nie marnować pieniądze na jakieś miejskie badziewie.
#16 Sawanna 2011-10-04 18:47
Uważam, że skoro nasi sąsiedzi wypowiedzieli się w 83% na nie i nie potrzebują tramwaju, to nasze konsultacje spoeczne to czysta formalność, przecież i tak projekt nie będzie realizowany, takie są procedury , konsultacje muszą być przeprowadzone.
#17 Micron 2011-10-04 19:26
Moim zdaniem to sensu niema. Jak już ktoś wspomniał wyżej lepiej wziąć się za drogi. Nie widze przyszłości dla tramwaju w słubicach..
#18 Vubato23 2011-10-04 19:51
Wojtaszek! Idz sobie z Osiedla Krasińskiego na pociąg, czy osir. Gwarantuję 3 godzinki spacerku. Wiem, że taka linia nie powastanie, ale dobre i to . drogi w słubicach nie są najgorsze, poza tym żaden konkretny Autobus nie jeździł.
#19 Vubato23 2011-10-04 19:58
Hazet! niech tramwaj jeździ nawet co 30 minut to i tak mniejszy czas niż iść z ul. załóżmmy obozowej do centrum. Wydaje mi sie ze zakupiony bylby fajny, nowopczensy tramwaj, wiec nie robilby hałasu . !

POZA TYM LUDZIE. ! TO, ZE WY NIE CHCECIE KORZYSTAC Z K. MIEJSKIEJ W SLUBICACH, NIE OZNACZA, ZE INNI NIE CHCA.! WIEC DAJCIE INNYM ZREALIZOWAC SWOJE DOBRE PLANY. NIECH SLUBICE SIE ROZWIJAJA, ZYSKAJA NA POPULARNOSCI.

poza tym k. miejska to kwestia czasu bo kunowice i swiecko maja sie przylaczyc do słubic. zeby dostac sie z polnocy miasta, czy nawet centrum do kunowic czy swiecka to przeciez masakra! dajcie ludziom, ktorzy maja dobre pomysly zrealizowac je. A taksówkarze?! Haha! Dobre, dobre. Tylko że miasto nie moze sie opierac na nich, tak samo jak "nie moze powstac nowa galeria, bo moja firma (sklep warzywniak) upadnie. - żałosne. ;/
#20 Vubato23 2011-10-04 20:05
Autobus w słubicch ma jeździć od 14 czy 15 października, a konsultacje w niemczech przeprowadzane byly tylko w 30% społeczności i to w tych 30% wypowiedzialo sie na nie 80pare%. skoro jak sami mowicie w weekendy do slubic przyjezdzaja niemcy a tak chca tramwaju, zapewne jezdzili by nimi.

ktos rowniez napisal, ze niemcy jada samochodami, robia zakupy i tankuja auta. a skoro oni chca tego tramwaju, to przyjechaliby nim rowniez dlatego, ze taniej im wyjdzie przyjechac im nim niz jechac autem i tankowac bene.
#21 dakota 2011-10-04 20:10
Bardzo mądrze. Za chwilę będzie EUR, za chwilę to będzie jedno miasto. Dzieciaki już nie mają z tym problemu. A ilu Polaków mieszka, uczy się i pracuje w F to nie zliczę. Mają kino, basen i sto innych miastowych atrakcji. Jesteśmy taką tanią, biedną dzielnicą Frankfurtu czy chcemy czy nie. Tramwaj jest ok. Nie dymajmy do nich na piechotę.

A propos kina. Taki pomysł, żeby namówić ich na filmy po polsku. Chodzilibyście?
#22 bonio 2011-10-04 20:33
witam
kiedyś puszczali filmy z polskim dubbingiem,ale jak to my słubiczanie doceniliśmy to pustą salą kinową(bo nie taki repertuar,bo za daleko,bo za drogo,bo,bo,bo......bo my Polacy) :lol:
pozdrawiam
#23 bajb1 2011-10-04 20:33
Choć koszt tej inwestycji jest bardzo duży, to moim zdaniem jest to bardzo dobry,rozwojowy pomysł.Ja przeczytałem z uwagą studium wykonalności i mam nadzieje,że zrobili to także inni.Wg. mnie to świetny pomysł na rozwój Naszego miasta i poprawienie jego estetyki.Zajadłe komentarze pt. nie damy sobie rady z ruchem bo przepustowość naszych dróg jest kiepska to żaden argument.Chodzi o to ,żeby myśleć długofalowo.Powstanie pierwszej linii moim zdaniem dało by początek także do prac nad powstaniem innych linii .Choćby połączenia Grzybowej ze Sportową.Będzie bowiem w końcu obwodnica,która odciąży Nasze miasto od TIRÓW i wszelkiego ruchu tranzytowego.Mówi się o planach powstania wielkiego centrum handlowego i rozrywki na działce po starym KOMESie.Rozwój Naszego miasta zależy od Nas!!!Czy ktoś 20 lat temu myślał,że na starym poligonie powstanie osiedle,które połączy Kunowice i Słubice.A także strefa ekonomiczna???A Uniwersytet i Campus studencki, orliki i place zabaw dla dzieci, a w przyszłości porządny port i tramwaj rzeczny???Postęp jest nieunikniony.Trzeba korzystać z tego co daje nam Unia a nie trwać w zacietrzewieniu i być anty na wszystkie pomysły ot tak dla zasady.Musimy wspierać włodarzy Naszego miasta w realizacji dobrych pomysłów a za złe ich rozliczać!!!!!!
Pozdrawiam Bajbus
#24 Piterson 2011-10-04 20:46
OK, niech będzie tramwaj, ale niech jeździ i do Kunowic i na Grzybową, za taką linią będę głosował, za tym by tylko po placu Bohaterów, stanowczo mówię NIE.
#25 Mariusz 2011-10-04 23:39
ta linie jest zlla moim zdaniem powinna isc linia z grzybowej przez centrum most potem pod dwie szkoly roilniczaka i samochodowke az na dworzec pkp... i tak w dwie strony tranwaj by jechal jakies 40 min ale taki czas to normalny czas .... a nie 5 minut z plac do niemiec... zal szkoda kasy... a propo dworca tam musi byc jakas linia miejsca bo nie ma jak sie dostac tam optymalnie na pociag........ tragedia z takimi polaczeniami w miescie.....
#26 ioiioiioi 2011-10-05 00:49
Tramwaj w Słubicach? Jestem za pod warunkiem że będzie stał jako eksponat przy moście a w nim informacja turystyczna. Pieniądze według, mnie lepiej przeznaczyć na niechlubną obwodnicę Słubic,ścieżkę rowerową np: Drzecin, Słubice, Kunowice, Biskupice Nowe (aż do zjazdu na drogę do Biskupic Starych). W grę wchodzą również busy jeżdżące od osiedla Krasińskiego po KSSSE.
#27 Reppen01 2011-10-05 08:48
Dla tych, co piszą, że tramwaj OK, ale lepiej te pieniądze wydać na drogi, obwodnicę albo wzmocnienie wałów przeciwpowodziowych: jedno nie ma związku z drugim.

Glówne drogi w mieście oraz ewentualna obwodnica to projekty finansowane przez GDDKiA, waly - finansowane przez Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Ewentualny tramwaj - ok. 90% dotacje unijne, ok. 5% Slubice, ok. 5% Frankfurt nad Odrą.

Realizacja tak dużego projektu przez Slubice za 5% kosztów już nigdy może się nie przydarzyć, bo po 2013 r. dotacje będą pewnie niższe a po 2020 r. mogą calkowicie zniknąć (pomoc będzie szla np. dla Ukrainy). Nie ulegajcie więc demagogii, że to za projekt zbyt drogi dla gminy.
#28 ioiioiioi 2011-10-05 16:48
Czyje i gdzie sięgają kompetencje to na ogół rzecz znana. Jednakże chodzi o robienie wody z mózgu.Jakie to piękne i wspaniałe przeżycie przejechać się tramwajem po Słubicach.Warte wszelkich zabiegań i pieniędzy (analizy,projekty itp). Pytanie ? Na kogo spadnie obowiązek utrzymania infrastruktury i taboru w należytym stanie. Na gminę czy jakaś spółkę z o.o ? Miasto się dołoży a później wydzierżawi, tak jak parkingi? Prosiłbym o opinie na temat negatywnych skutków np: drgań.Czy takie będą występować i na jaką skalę przyczynią się do dewastacji nawierzchni wokół torowiska i czy nie będą zagrażać np: balkonom na jedności robotniczej etc...
#29 jurand 2011-10-06 09:09
Zamiast pisac to pytanie tutaj, mogłeś/aś iść do smoka i zadać to pytanie wykonawcy studium wykonalności. spotkanie odbyło sie wczoraj.
Ja jestem przeciwny tramwajowi

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.