Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
To już od 175 lat jeżdżą pociągi między Berlinem a Frankfurtem nad Odrą. Dla pasjonatów historii kolei jest to okazja do tego, żeby zorganizować cykl wykładów poświęcony zagadnieniom związanym z transgranicznym ruchem kolejowym. Np. szarej strefie, przemytowi, architekturze dworców kolejowych czy kolei w literaturze.

tory kolejowe

Sympatycy transgranicznej kolei, m.in. studenci i naukowcy z Viadriny, z okazji 175-lecia istnienia połączenia kolejowego Frankfurtu nad Odrą ze stolicą Niemiec przygotowali ciekawą propozycję dla tych, którzy interesują się historią pogranicza.

W październiku pisaliśmy o ich projekcie pt. „RE 1 i stacja kolejowa we Frankfurcie nad Odrą jako węzły transportowe w kontekście polsko-niemieckim”. Wtedy odbyły się warsztaty dla wszystkich zainteresowanych tematem, teraz czas na zapowiadane wykłady.

Te odbędą sie w styczniu na Uniwersytecie Viadrinie we Frankfurcie nad Odrą. Ogólnie mówiąc, będą dotyczyć znaczenia kolei w przeszłości i obecnie ze szczególnym uwzględnieniem powiązań polsko-niemieckich. Jednak ujęcie tematu będzie dość szerokie, każdy z wykładowców spojrzy na historię kolei z nieco innej strony.

A jakie będą tematy wykładów? Poniżej szczegółowy informator.

9.1.2018, godz. 16.

Wykład pt. „Jak daleko dojedzie pociąg przemytniczy? Szara strefa między Calais, granicą polsko-niemiecką i Nowosybirskiem” wygłosi Małgorzata Irek z Oxfordu. To socjolożka, która prowadzi badania nad nieoficjalnymi sieciami, które od czasu upadku „żelaznej kurtyny“ rozciągają się pomiędzy Berlinem i Warszawą. Prowadziła wywiady z pracującymi w pociągach sprzątaczkami, przemytnikami i ludźmi pracującymi na czarno.

9.1.2018, godz. 18

Wykład pt. „Architektura jako wyznacznik granicy. Dworce kolejowe w Zbąszynku i Zbąszyniu w latach dwudziestych XX wieku” wygłosi Werner Benecke z Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Zajmuje się on badaniami nad historią Polski i Rosji w XIX i XX wieku oraz problematyką mniejszości. Jego wykład będzie dotyczył dworców wzniesionych po I wojnie światowej, które były potrzebne dla przeprowadzania kontroli celnej, przez co jednocześnie stały się wyznacznikami granic.

23.1.2018, godz. 18

Wykład pt. „Zawrotny szał wypełnił przestrzeń: Kolej jako strefa przejściowa w tekstach literackich XIX wieku” wygłosi Lars Wilhelmer z Senior Technical Writer/ Basler AG w Ahrensburgu. Lars Wilhelmer studiował germanistykę, socjologię i dziennikarstwo. Według niego historia kolei jest historią przemiany przestrzeni, którą twórcy epoki śledzą z zainteresowaniem i wyrażają literacko. Lars Wilhelmer bada techniki narracyjne w tekstach literackich XIX wieku na przykładzie nowel Maxa Marii von Webbera i Gerharta Hauptmanna.

25.1.2018, godz. 16

Wykład pt. „Komunikacja i polityka. Tranzyt w stosunkach polsko-niemieckich w okresie międzywojennym” wygłosi Marcin Przegiętka z Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie. Marcin Przegiętka od 2012 r. pracuje w Instytucie Pamięci Narodowej w Warszawie i zajmuje się historią Polski do 1945 r. Publikuje również popularnonaukowe artykuły na temat historii kolei. Odniesie się do powtarzanych do dziś tez niemieckiej propagandy okresu międzywojennego, zgodnie z którymi tak zwany „polski korytarz“, między Rzeszą Niemiecką a jej prowincją Prusy Wschodnie, stanowił utrudnienie dla niemieckiej komunikacji pasażerskiej i towarowej. A zdaniem wykładowcy było wręcz przeciwnie, ponieważ polskie i niemieckie zarządy kolejowe oraz kolejarze zapewnili sprawną komunikację tranzytową.

---

Wstęp na wykłady jest wolny. Każda prelekcja będzie tłumaczona symultanicznie. Miejsce: Senatssaal, główny budynek Viadriny, sala 109.

Oprócz wykładów, w maju na Uniwersytecie Viadrina i w Bibliotece Wojewódzkiej w Gorzowie Wielkopolskim zostanie zaprezentowana wystawa poświęcona tematyce transgranicznego połączenia kolejowego między Berlinem a Frankfurtem nad Odrą.
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.