Słubice: 21 stycznia 2018   |   Imieniny: Agnieszka, Inez, Jarosław
reklama
reklama

Na torze potrzeby rosną

car-travelling-by-a-sunny-road 1088-51

Sporty motorowe wygrywa się techniką, a nie samym sprzętem. Jasne: silnik, skrzynia, sprężarki, opony czy nawet paliwo – one wszystkie mają znaczenie, ale jeśli nie umie się z nich właściwie korzystać, nie da się też wygrywać. Czasem montaż prostych z pozoru wskaźników dodatkowych może dać sporą przewagę.

Shift light: prosta idea, doskonały wynik

Shift light (zobacz, jak wyglądają te wskaźniki: https://inter-rally.pl/pol_m_Wskazniki-dodatkowe_Shift-Light-275.html to jedne z obecnych na rynku wskaźników dodatkowych, których jedynym zadaniem jest sygnalizacja idealnego momentu na zmianę biegów. W autach wyścigowych sam prędkościomierz w zasadzie nie ma znaczenia: biegi zmienia się „na słuch”, ewentualnie – ale rzadko – po spojrzeniu na obrotomierz. Te jednak działają z ograniczoną precyzją, a zbyt szybka lub zbyt późna zmiana biegów oznacza stratę mocy. Wskaźniki, które uruchamiają się idealnie przy zadanej liczbie obrotów, pozwalają zoptymalizować wykorzystanie mocy i momentu obrotowego, dzięki czemu nie traci się cennych sekund na odrobienie strat po własnych błędach.

Więcej skupienia, więcej wygranych

Problem z prowadzeniem sportowego wozu polega na tym, że można skupić się tylko na jednym elemencie w danym czasie, a ważnych sygnałów może być kilkanaście. Najlepiej więc skupiać się na drodze, bo to na nią trzeba reagować, ale wtedy nie słucha się już dźwięków silnika, a tym bardziej nie ma się czasu na sprawdzanie obrotów. Wskaźniki dodatkowe, których sygnał przebija się przez gąszcz dźwięków, kontrolek i innych znaków, są znakomitym uzupełnieniem systemu. Kierowca może skupić się na drodze, ale i tak nie przeoczy ważnego komunikatu o osiągnięciu granicznej wartości obrotów silnika.

Mówiąc nieco inaczej – największą zaletą wskaźników dodatkowych może wcale nie być to, że sygnalizują one konkretny stan, ale to, że zwalniają kierowcę z obowiązku kontrolowania paru elementów jednocześnie. Można w pełni skupić się na drodze, wiedząc, że wskaźnik pomoże zachować idealną technikę.

Nie tylko w sporcie

Ostatnio o wskaźnikach dodatkowych stało się głośno również poza dość wąskim gronem kierowców wyścigowych, a wszystko dlatego, że ich niezawodne działanie pozwala optymalnie wykorzystać potencjał jednostek napędowych. Oznacza to, że sprzęt, który został stworzony do zastosowań wyczynowych i pracy w najtrudniejszych warunkach, przydaje się w… eco-drivingu. W końcu lepsza technika może oznaczać nie tylko lepsze czasy przejazdów, ale mniejsze obciążenia, a więc i mniejsze zużycie silnika i optymalne wykorzystanie paliwa. Ale to tylko ciekawostka – nadal wskaźniki czy ograniczniki obrotów, mimo pewnego potencjału poza swoją dziedziną, stosuje się prawie wyłącznie w autach sportowych.

[artykuł partnerski]

 

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.

Reklama
Reklama

Ostatnie komentarze

Sonda internetowa

Czy podoba Ci się nowy herb powiatu słubickiego?
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama