Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Przyszli kucharze, architekci krajobrazu czy informatycy, którzy wybrali szkołę średnią przygotowującą do zawodu, w ciągu najbliższych kilku lat będą korzystali z dodatkowych praktyk, kursów, warsztatów i spotkań z doradcami zawodowymi. Starostwo słubickie realizuje duży projekt, który ma pomóc im jak najlepiej zaplanować swoją przyszłość.

powiat zawod_4

Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na naukę w szkołach średnich przygotowujących do konkretnego zawodu, takich jak technika czy zawodówki. A starostwo powiatowe od zeszłego roku realizuje duży projekt, którego zadaniem jest wzmocnienie szkolnictwa zawodowego w naszym powiecie po to, aby ich absolwenci byli jak najlepiej przygotowani do podjęcia pracy, mieli na siebie pomysł, a ich kwalifikacje były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami pracodawców.

Projekt nosi nazwę „Modernizacja kształcenia zawodowego w Powiecie Słubickim”. Obejmuje 4 szkoły: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (dawny „Rolniczak”), Zespół Szkół Technicznych, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy oraz Zespół Szkół Ekonomicznych w Ośnie Lubuskim (do czasu jego przekształcenia w Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii).

Łącznie, w ciągu 5 lat, skorzysta z niego prawie 600 uczniów i 23 nauczycieli. Realizowany jest w partnerstwie z Uniwersytetem Zielonogórskim, Akademią im. Jakuba z Paradyża z Gorzowa Wlkp. i konsorcjum stworzonym przez Zachodnią Izbę Przemysłowo-Handlową wraz z firmą Profi Biznes ze Szczecina.

Wsparcie dla kształcenia zawodowego

- Szkolnictwo zawodowe od lat 90. było traktowane po macoszemu, większy nacisk kładziono na zdobywanie wykształcenia ogólnego - wyjaśnia Amelia Szołtun, członek zarządu powiatu słubickiego, zajmująca się sprawami edukacji. - Przez wiele lat pokutowało myślenie, że do zawodówek idą słabsi. Nie inwestowano w szkoły uczące zawodów. A był to błąd, potrzebujemy dobrych fachowców, z konkretnymi umiejętnościami. I projekt, który realizujemy od zeszłego roku ma służyć właśnie temu, żeby podnieść poziom jakości kształcenia. Tak aby wszyscy uczniowie pozytywnie zaliczali egzaminy zawodowe i odnaleźli się na rynku pracy – dodaje.

A na jakie wsparcie mogą liczyć młodzi ludzie? Jednym z proponowanych im działań są praktyki u pracodawców. W bieżącym roku 46 młodych ludzi spróbowało swoich sił w prawdziwej pracy. – Dzięki temu, że praktyki były finansowane z projektu, młodzi ludzie otrzymali stypendia za swoją pracę. Nie tylko oni skorzystali na praktykach – dla pracodawców była to możliwość poznania osób, które będą mogli w przyszłości zatrudnić – wyjaśnia Sylwia Cor, koordynator projektu.

powiat zawod_3

Warsztaty, kursy, obozy naukowe

A w trakcie roku szkolnego młodzież ma możliwość uczestniczenia w rożnego rodzaju warsztatach, szkoleniach i kursach. To pozwoli im na zdobycie konkretnych kompetencji w zawodach, które w przyszłości zamierzają wykonywać.

Na przykład przyszli kucharze będą mieli okazję szkolić się z organizacji przyjęć czy zdobyć kwalifikacje baristów. Przyszli technicy pojazdów samochodowych będą mogli nauczyć się obsługi Autocada, diagnostyki, regulacji i naprawy klimatyzacji. A ekonomiści będą szkolić swój biznesowy angielski, nauczą się też obsługi kasy fiskalnej. Na kilku kierunkach będzie można skorzystać z kursu prawa jazdy.

- Nasza młodzież już jeździ do Lubuskiego Ośrodka Innowacji i Wdrożeń Agrotechnicznych w Kalsku, głównie ucząca się na kierunkach związanych z architekturą krajobrazu i żywieniem. Mieli warsztaty np. na temat smaków, drzew, analizy fizykochemicznej wody. Dużym plusem jest to, że odbywają się one w nowoczesnych laboratoriach – mówi S. Cor.

powiat zawod_1

Oprócz warsztatów dających konkretną fachową wiedzę, młodzi ludzie zostaną przeszkoleni również z przedsiębiorczości, dowiedzą się, jak założyć i prowadzić własną działalność, poznają podstawowe zagadnienia prawne z tym związane.

W ciągu roku szkolnego młodzież jeździ również na obozy naukowe. W bieżącym roku poza szkołą szkolili się informatycy i ekonomiści i architekci krajobrazu. W przyszłym roku kolejne kierunki.

Wyposażenie pracowni

Zmienią się również same szkoły, ponieważ nowe wyposażenie trafi do szkolnych pracowni m.in. pojazdów samochodowych w ZST, językowej, hotelarskiej i gastronomicznej w CKZiU.

Do pracowni pojazdów samochodowych zakupiono już sprzęt za 117 tys. zł (m.in. arzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej, nowoczesne klucze nasadowe, przyrządy do montażu pierścieni tłokowych, a także głębokościomierze suwmiarkowe oraz mikroskopy warsztatowe).

powiat zawod_5

Z kolei na doposażenie byłego Rolniczaka wydano 55 tys. zł. Są to na przykład: urządzenia do gotowania w niskich temperaturach, elektryczne szatkownice, schładzarko - zamrażarka szokowa, gofrownice, a także roboty kuchenne, blendery, kostkarka do lodu, wózek kelnerski, a nawet specjalny prześwietlacz do sprawdzania świeżości jajek.

Pomoże doradca zawodowy

Na uczniów czekać będzie również silny zespół doradców zawodowych. – Ważne jest to, żeby młodzi ludzie oprócz wiedzy merytorycznej, praktycznej dotyczącej swojego zawodu umieli również odnaleźć się na rynku pracy, znali swoje mocne i słabe strony, wiedzieli, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej – podkreśla S. Cor. Dlatego każdy z nich będzie miał przygotowany indywidualny plan działania, który będzie realizował wspólnie z doradcą zawodowym. I każdy będzie mógł skorzystać ze wsparcia doradcy podczas rozmowy „jeden na jeden”.

Jeśli na przykład czuje, że źle wybrał przyszły zawód, doradca pomoże mu w odpowiednim pokierowaniu drogą zawodową. – Duży nacisk kładziemy na to, żeby wyposażyć tego młodego człowieka w taki zasób umiejętności i kompetencji osobistych, żeby kończąc szkołę wiedział, jaki ma na siebie pomysł – zapowiada koordynatorka. W tym celu został powołany powiatowy zespół doradców zawodowych, którym kieruje konsultant – jest nim Agnieszka Zwierzchaczewska, doskonale znana młodym ludziom z wieloletniej działalności w Młodzieżowym Centrum Kariery.

powiat zawod_2

Nauczyciele też będą się uczyć


Na projekcie skorzystają również nauczyciele. Również oni trafią… na staże do pracodawców. To pozwoli im dowiedzieć się, czego ci oczekują. Będą mogli również skorzystać z różnych kursów, w zależności od kierunku, na którym uczą, np. płace, podatki, formy pracy z uczniem, coaching w pracy nauczyciela, namnażanie materiału roślinnego, analiza składu ciała, slow food, podzespoły elektryczne… Lista specjalistycznych kursów jest bardzo długa. Kilkoro nauczycieli zapisało się też na studia podyplomowe, np. z transportu i spedycji czy doradztwa zawodowego.

Zadaniem zespołu doradców zawodowych będzie również przygotować plany zewnętrznego wsparcia dla szkół. Podpowiedzą im, w jakich kierunkach powinny kształcić, żeby absolwenci znaleźli zatrudnienie na lokalnym rynku pracy.

Doradcy będą zrzeszeni w sieć współpracy – ponieważ podobnych projektów w województwie jest kilka. W efekcie ich współpracy ma powstać mapa doradztwa.

Żeby odnaleźli się na rynku pracy

Amelia Szołtun ma również nadzieję na poprawę współpracy szkół z lokalnym otoczeniem biznesowym, ponieważ pogłębiona współpraca będzie korzystna dla obu stron. – Trwałymi efektami realizacji projektu będzie wzmocnienie doradztwa zawodowego, współpracy na lokalnym rynku pracy, doposażenie szkół i wzmocnienie kompetencji nauczycieli. To duży skok dla naszego kształcenia zawodowego – podsumowuje. I dodaje, że nie w tym, ale w ramach innego projektu szkoły zostaną wzmocnione infrastrukturalnie, ponieważ mieszczą się w budynkach, które wymagają wielu inwestycji.

A projekt może przynieść jeszcze jeden owoc. - Chciałabym, żeby młodzi ludzie nie wyjeżdżali z naszego powiatu, znaleźli na siebie pomysły tutaj – podkreśla S. Cor.

---

Będziemy wracać do tematu i informować o tym, co dzieje się w projekcie. W przyszłym roku zaplanowano wiele różnych wydarzeń.
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.